Hyppää pääsisältöön

11.1.2024

Kuva
Näkymä Asema-aukiolta pysäkkialueelle. Kuva Kristiina Pentikäinen
Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen Linkki-paikallisliikenteen matkat jatkoivat vuonna 2023 reipasta nousuaan.

Joukkoliikenteellä tehtyjä matkoja tilastoitiin yhteensä 8,74 miljoonaa. Linkin ovi kävi siis 1,47 miljoonaa kertaa ja noin 20 prosenttia edellisvuotta useammin. 

Suosituin matkustuskuukausi oli marraskuu ja eniten väkeä oli liikenteessä keskiviikkona 1.11., jolloin matkoja tehtiin yhteensä 42 390 kappaletta. Kokonaisuudessaan matkoja tehtiin marraskuussa 985 411. Suosituimmalla Linkki-linjalla 25 tehtiin yhteensä 1 259 459 matkaa. Toiseksi suosituin linja oli 27, jolla matkustettiin 849 242 kertaa. Kolmannelle sijalle tuli linja 18, jolla viime vuonna tehtiin matkoja kaikkiaan 819 824. 

Eniten käytetty lipputuote oli aikuisen 30 vrk kausilippu, jolla tehtiin 1 356 506 matkaa. Sovelluksesta älypuhelimeen ostettavan mobiililipun suosio jatkui ja sillä tehtiin 731 645 matkaa. Lähimaksamisen ongelmat autoissa saatiin selätettyä alkuvuodesta 2023. Sen jälkeen maksutapa lähti nopeasti yleistymään, ja lähimaksulla maksettuja matkoja tilastoitiin yhteensä 378 810. 

Matkamäärien kasvun myötä myös palautteiden ja asiakaskäyntien määrä lisääntyi. Jyväskylän kaupungin palautepalveluun saapui 2691 palautetta joukkoliikenteestä. Asemakadulla sijaitsevassa Linkki-palvelupisteessä asioitiin 37 402 kertaa ja Linkin puhelinpalvelu otti vastaan 3044 neuvontapuhelua. 

Paikallisliikenteen reaaliaikaista aikataulu- ja reittiopastietoa tarjoavassa palvelussa https://reittopas.jyvaskyla.fi tehtiin noin 47,3 miljoonaa sivukatselua ja 7,2 miljoonaa käyntiä. Sähköisten palvelujen rinnalla on edelleen perinteinen, paperinen aikatauluvihko, jota painatettiin kaikkiaan 70 000 kappaletta. Aikatauluvihko on tarkoitettu niille, jotka eivät voi tai halua käyttää sähköistä aikataulupalvelua. Vihko on maksuton ja sen voi noutaa jakelupisteestä.

Linkki-paikallisliikenteen keskeisellä informaatiokanavalla https://linkki.jyvaskyla.fi tehtiin kaikkiaan 2,1 miljoonaa sivukatselua ja runsaat miljoona käyntiä. Tärkeitä vuorovaikutuskanavia sosiaalisessa mediassa ovat myös Linkin Facebook ja Linkin Instagram-kanava, joilla on seuraajia yhteensä noin 9000.

 

Joukkoliikenteen käyttöä edistetään monin tavoin

Bussiloikka kouluun -oppitunti kiersi jälleen Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen perusopetuksen 1. luokat, yhteensä 98 luokkaa, kohdaten noin 2000 lasta opettajineen. Bussiloikka on Linkin tarjoama joukkoliikenneaiheinen opetustuokio, jonka käytännön toteutuksesta vastaa Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry. 

Syksyllä 2023 Linkki jakoi 5900 uudelle ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijalle joukkoliikenneinfoa ja 7 päivän kokeilulipun sisältävän tervetuliaispaketin. Sen avulla halutaan madaltaa opiskelijoiden paikallisliikenteen käyttökynnystä ja tutustuttaa opiskelupaikkakunnan palveluihin. Myös asukkaita kannustetaan Linkin käyttämiseen muun muassa tarjoamalla edullisia lipputuotteita. Syys-lokakuun vaihteen Valonväläys-kampanjassa myytiin 30 vuorokauden kausilippua alennettuun hintaan reilut 5000 kappaletta. 

Paikallisliikenteen Linkki-linja-autoissa matkustaminen oli ilta-aikaan maksutonta Jyväskylän Valon kaupunki -tapahtuman aloitusviikonloppuna 28.9.–30.9. Ilmaismatkoja tehtiin tapahtuman yhteydessä noin 30 000.

Asiakkaiden tyytyväisyys Linkki-liikenteen palveluihin säilyi hyvänä. Linkki teettää vuosittain kolme palvelun laatututkimusta, joissa 600 satunnaisesti valitulta matkustajalta pyydetään arvioita palvelusta. Tarkasteltavana on kuljettajien toiminta (asiakasystävällisyys ja ajotapa) sekä kaluston siisteys. Vuonna 2023 palvelusta annettu keskimääräinen arvosana oli 4,22 (asteikolla 1-5, jossa 1 = huono, 5 = erinomainen). Asiakkaiden arviot ovat pysytelleet erinomaisina jo useiden vuosien ajan. Linkki-liikenteen suositteluindeksi NPS (Net Promoter Score) on asiakastyytyväisyysmittausten perusteella 56,5. Luku kertoo, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat palvelua muille. 50:n ylittäviä tuloksia pidetään NPS-mittaamisessa erinomaisina.

Joukkoliikenteen asioita seuraa tiiviisti myös Fiksun liikkumisen asiakasraati, jonka kanssa kohdattiin neljä kertaa vuonna 2023. Elokuussa Linkki-alueen talouksiin jaettiin Suur-Jyväskylän lehden välissä Fiksusti liikkeellä -liite, joka sisälsi ajankohtaista asiaa kestävästä liikkumisesta.

 

Edessä isojen muutosten vuosi 2024

Hankasalmi, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski päättivät MAL-neuvottelujen pohjalta liittyä Linkki-liikenteen toimialueeseen vuoden 2024 alusta alkaen. Linkin palveluiden piirissä on nyt seitsemän kuntaa ja yli 200 000 asukasta. Aluelaajennuksen myötä Linkki-joukkoliikenteen maksuvyöhykkeet, lipputuotteet ja hinnat tulevat kevään aikana tarkasteluun. 

Uusien alueiden asukkaiden näkökulmasta ensimmäiset konkreettiset muutokset liikenteeseen tulevat kesällä 2024, kun matkustaminen mahdollistuu koko alueella Linkin Waltti-lipuilla, -maksuvyöhykkeillä ja -hinnoilla. Myös Linkki-liikenteen digitaaliset palvelut saadaan käyttöön koko laajentuvalla alueella tulevana kesänä.

Linkin linjastouudistus käynnistyy kesäliikenteessä 2024 ja tuo muutoksia linjanumeroihin, reitteihin sekä vuorotarjontaan. Linkki-liikenteen runkolinjareiteille otetaan käyttöön parhaan palvelutason Super-Linkit. Linkki-liikenne on jatkossa myös entistä puhtaampaa, kun 3.6. alkaen kaikissa Linkeissä käytetään kestävää käyttövoimaa. Uusia, sähkökäyttöisiä Linkkejä tulee liikenteeseen 64 kappaletta.

Paikallisliikenteen pääpysäkit Jyväskylän Vapaudenkadulla ovat parin vuoden ajan toimineet väliaikaisesti Asemakadulta käsin. Pysäkkitilaa on Asemakadulla ollut niukasti, eivätkä olosuhteet ole palvelun toimivuuden kannalta olleet kehuttavat. Tästä huolimatta on jo kaksi talvea selvitty tilapäisjärjestelyjen keskellä. Linkki kiittää kaikkia asiakkaita, kuljettajia ja alueen toimijoita kärsivällisyydestä ja joustavuudesta. Toiveissa on päästä palaamaan Vapaudenkadun vakituisille, paremmin toimiville pysäkkipaikoille vuoden 2024 aikana. 

 

Lisätiedot: palvelupäällikkö Kari Ström, Jyväskylän seudun joukkoliikenne, p. 050 60943, kari.strom[at]jyvaskyla.fi

Asiasanat: