Hyppää pääsisältöön

2.9.2022

Odotettu lähimaksu on otettu käyttöön ja Linkki-matkan maksaminen pankkikortilla on vihdoin mahdollista!
Kuva
Asiakas näyttää pankkikorttia linja-auton etälukijalle. Kuva Mervi Varonen

 

Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. 

Käyttöönoton alkuvaiheessa lähimaksulaitteiden toiminnassa voi ilmetä ongelmia, jotka pyritään ratkomaan mahdollisimman pian. Lähimaksun maksupäätteen toimimattomuus tai puuttuminen autosta ei automaattisesti oikeuta maksuttomaan matkaan. Siksi vielä lokakuun 2022 ajan kannattaa varautua siihen, että matkan voi joutua maksamaan muulla maksuvälineellä, esim. käteisellä rahalla.

Lähimaksulla maksaminen hoituu omatoimisesti linja-auton etälukijalla. Maksukorttia ei tarvitse antaa kuljettajalle: voit itse valita etälukijan näytöltä lähimaksun, näppäillä oikeat matkustusvyöhykkeet ja käyttää sen jälkeen maksuvälinettäsi etämaksun lukijassa. 

Lähimaksu on käytössä Linkki-paikallisliikenteen linja-autoissa ja Linkki-VIP palveluliikenteessä. Uusi maksutapa on jatkossa suositeltava erityisesti käteisellä matkojaan maksaville ja satunnaisemmin Linkkiä käyttäville. Edelleen matkan voi maksaa Linkissä kuitenkin myös Waltti-matkakortilla, mobiililipulla tai käteisellä rahalla (max. 20 euron setelillä).

Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu

  • Visalla
  • Visa Electronilla
  • Mastercardilla
  • Eurocardilla

Maksaa voi myös mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos on lisännyt sovellukseen maksukortin tiedot.

Mikäli lähimaksukorttisi ei jostain syystä toimi, varaudu maksamaan matkasi muulla maksuvälineellä, esimerkiksi käteisellä rahalla. Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan Linkissä.

Lähimaksusta ei saa linja-autossa kuittia tai paperilippua, mutta kuitin voi halutessaan tulostaa jälkikäteen asiakasportaalista. Asiakasportaali saadaan toimintaan viimeistään 12.9. alkavalla viikolla.

Lähimaksun lippuhinnat ja maksukatto

Toistaiseksi lähimaksulla voi maksaa vain kertalippuja. Lähimaksulla ostettaessa kertalippu on samanhintainen kaikille, matkustajan iästä tai asiakasryhmästä riippumatta. Erillisiä lasten, nuorten, opiskelijoiden tai senioreiden lippuja ei lähimaksulla voi ostaa. Lipun hinta vastaa Waltti-matkakortilla maksettavaa aikuisen arvolippua. Se on siis selkeästi kuljettajalta käteisellä ostettavaa aikuisen kertalippua edullisempi.

Lähimaksulipulla on 90 minuutin voimassaoloaika. Sen kuluessa voit tehdä vaihtoja linjalta toiselle Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa niillä vyöhykkeillä, joilla lippusi on voimassa. Linkki-paikallisliikenteen toiminta-alueella on neljä maksuvyöhykettä A, B, C ja D. Lipun hinta määräytyy matkan pituuden, eli matkustusvyöhykkeiden määrän mukaan. 

Lähimaksuun sisältyy päiväkohtainen maksukatto, joka on enimmäisveloitus yhden päivän aikana ostamistasi Linkki-lipuista. Maksukatto huolehtii, että sinulta veloitetaan enintään kolme Linkki-matkaa päivässä. Päiväkohtainen maksukatto on voimassa kello 00:00-23:59. 

Jos teet saman päivän aikana useamman matkan ja maksat ne samalla maksukortilla lähimaksua käyttäen, etälukija tunnistaa maksuvälineesi. Jos päivän aikana maksamiesi matkojen hinta saavuttaa maksukaton, matkustat loppupäivän ilmaiseksi. Lähimaksujärjestelmä laskee aina edullisimman vaihtoehdon ja maksat matkustuksestasi sen mukaan.

Lähimaksu soveltuu maksukaton vuoksi ainoastaan henkilökohtaisten matkojen maksamiseen, koska se laskee edullisinta hintaa maksuvälineen haltijalle. Matkakumppanin puolesta maksaminen onnistuu Waltti-matkakortin arvolipulla, mobiililipulla tai käteisellä rahalla (max. 20 euron seteli).

Vyöhyke Kertalippu lähimaksulla

Maksukatto (päivämaksun enimmäissumma)

A, B, C tai D 2,10 € 6,30 €
AB, BC tai CD 2,95 € 8,85 €
ABC tai BCD 3,85 € 11,55 €
ABCD 5,10 € 15,30 €

Ei pin-koodikyselyjä, poikkeuksena Osuuspankin kortit

Lähimaksaminen onnistuu linja-autossa pääsääntöisesti ilman maksukortin pin-tunnusten näpyttelyjä kortinlukulaitteelle. Lähimaksusta on pyritty tekemään nopea ja yksinkertainen maksutapa, joten pin-koodin syöttäminen ei Linkin maksulaitteella ole mahdollista. 

Osuuspankin maksukortit pyytävät aika ajoin (ei aina) pin-tunnuksen syöttämistä. Mikäli Osuuspankin maksukortti pyytää lipunostotilanteessa pin-tunnusta, kortilla ei sillä kertaa voi linja-autossa maksaa. Ongelma on pankin järjestelmässä, joten mahdolliset reklamaatiot asiasta tulee osoittaa pankille. Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan Linkissä.


Lisätiedot:  
•    palvelupäällikkö Kari Ström, p. 050 60943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi 
•    järjestelmäasiantuntija Toni Tamminiemi, p.050 311 9972, toni.tamminiemi[a]jyvaskyla.fi
•    https://linkki.jyvaskyla.fi/lahimaksu