15.8.2022
Tutkimus: Ekologinen vastuullisuus sitouttaa Jyväskylän seudun joukkoliikenteen asiakkaita

Toukokuussa toteutettu tutkimus analysoi Jyväskylän seudun joukkoliikenteen asiakaskokemuksia kokonaisvaltaisesti sekä erikseen ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden näkökulmasta. Menetelmänä käytettiin tunteisiin, tieteeseen ja dataan perustuvaa empatia-analytiikkaa, joka paljastaa tunteiden juurisyyt ja seuraukset.
Jyväskylän seudun joukkoliikenteen asiakaskokemus on positiivinen: 80 prosenttia kyselyyn osallistuneista kokee positiivisia tunteita Linkki-paikallisliikennettä kohtaan. Tunteista tyypillisin on tyytyväisyys; asiakaskokemuksessa on mukana myös helpotusta, mielihyvää ja kiinnostusta. Negatiivisia tunteita on vain vähän, niistä yleisin on pettymys.
Positiiviset asiakaskokemukset johtuvat yleisimmin paikallisliikenteen toimivuudesta, aikatauluista, palveluverkosta, autoilun välttämisestä ja hinnoista. Vahvojen signaalien joukkoon nousivat myös kuljettajat ja asiakaspalvelu, jotka saivat kiitosta. Matkustamiseen liittyvät tunteet ovat ainoastaan positiivisia.
Tutkimus porautui erikseen vastuullisuuteen. Noin 70 prosenttia vastaajista kokee Linkki-paikallisliikenteen vastuullisuutta kohtaan myönteisiä tunteita. Tunteiden juurisyyt koskevat useimmiten ekologista ja sosiaalista vastuullisuutta. Taloudellinen vastuullisuus nousee näkyviin harvemmin.
Ekologisessa vastuullisuudessa korostuvat ympäristöystävällisen kaluston kehitys ja autoilun välttäminen. Sosiaalisessa vastuullisuudessa esiin nousevat muun muassa palvelukyky, kuljettajat, asiakaspalvelu ja turvallisuus.
”Empatiatutkimus osoittaa, että ympäristöä koskeva vastuullisuus osallistaa ja sitouttaa asiakkaitamme joukkoliikenteeseen. Taustalla ovat muun muassa panostukset ympäristöystävälliseen kalustoon ja hiilijalanjäljen pienentämiseen. Kun ekologiseen vastuullisuuteen yhdistetään hyvä palvelukyky ja matkustusmukavuus, lähtökohdat joukkoliikenteen kestävälle kasvulle ovat hyvät", Jyväskylän seudun joukkoliikenteen palvelupäällikkö Kari Ström sanoo.
Tutkimus toteutettiin toukokuussa avoimena kyselynä, johon osallistui 626 vastaajaa. Tutkimuksen tekemisestä vastasi empatiikka-analytiikkayhtiö NayaDaya Oy.
Tutustu tutkimusraportin lyhennelmään (pdf)
Lisätiedot:
- Kari Ström, palvelupäällikkö, Jyväskylän kaupunki, p. 050 60 943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi
- Timo Järvinen, toimitusjohtaja, NayaDaya Oy, p. 040 505 7745, timo.jarvinen[a]nayadaya.com
Jyväskylän seudun joukkoliikenne tuottaa paikallisliikenteen Linkki-palveluita kolmen kunnan alueella Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa. Joukkoliikenteen järjestäjänä ja kehittäjänä toimii tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtäviä hoitava Jyväskylän kaupunki. Kehittämistoimien tavoite on kasvattaa joukkoliikenteellä tehtyjen matkojen määrää panostamalla palvelujen laatuun, muun muassa asiakaskokemukseen ja vastuullisuuteen. Lisätiedot: https://linkki.jyvaskyla.fi
NayaDaya Oy auttaa asiakkaitaan luomaan kestävää kasvua kiinnittämällä huomiota vastuullisuuskokemuksiin. Vastuullisuutta koskevia kokemuksia voidaan ymmärtää tunteisiin, tieteeseen ja dataan perustuvan empatia-analytiikan avulla. Metodi piirtää tilannekuvan ekologisesta, sosiaalisesta ja hallinnollisesta vastuullisuudesta (ESG). Lisätiedot: https://www.nayadaya.fi