Hyppää pääsisältöön

17.6.2021

Kuva
Nalle roikkuu pinkissä repussa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Ensimmäisen luokan aloittaminen on jännä ja uusi elämänvaihe lapselle ja hänen vanhemmilleen. Tutusta esiopetusryhmästä siirrytään koulun puolelle ja koulussa opeteltavien oppiaineiden rinnalla pieni koululainen harjoittelee huolehtimaan omista tavaroista ja kouluarkeen kuuluvista aikatauluista.

Kesän aikana voi harjoitella koulumatkan kulkemista, omista tavaroista huolehtimista tai turvallista puhelimen käyttöä 

Kesällä on hyvää aikaa harjoitella rauhassa omista tavaroista huolehtimista, koulumatkan kulkemista ja vaikka sen ensimmäisen kännykän turvallisesta haltuunotosta.  

Koulumatkan kulkemista on hyvä harjoitella etukäteen. Yhdessä lapsen kanssa on hyvä katsoa, mistä turvallisin reitti kotoa koululle kulkee, mitä tien ylityksessä pitää muistaa ja kuinka paljon aikaa koulumatkalle pitää varata.  

Yksi iso muutos eskarilaisesta koululaiseksi siirtymisessä on, että eppuluokkalaisen pitäisi oppia huolehtimaan omista tavaroista, repusta ja tarvittavista koulutarvikkeista. Kesä on hyvää aikaa varmistaa, että lapsi osaa myös solmia kengännauhat ja kuoria perunat. 

Lapsi saa usein ensimmäisen puhelimen mennessään eppuluokalle. Kesän aikana on hyvä harjoitella lapsen kanssa puhelimen tekniikan lisäksi myös puhelimen turvallista käyttämistä. Mistä lapsi etsii hänen ikäiselleen hyödyllistä tietoa, mitkä ovat netin vaaranpaikkoja, joissa voi joutua kiusatuksi tai huijatuksi sekä mitkä ovat oikeat nettikäytöstavat sanasanoista erilaisten oikeuksien myöntäminen tai. Tärkeää on myös opastaa, miten toimitaan, jos vahinko on sattunut tai lapsi saa epäasiallisia viestejä.  

Edellä kuvattuja taitoja voi opetella lapsen kanssa yhdessä vaikka pelaamalla kyberturvallisuustaitoja lisäävää Spoofy oppimispeliä. FCG:n kehittämä peli opettaa kyberturvallisuuden sanastoa ja ilmiöitä sekä neuvoo, kuinka vaaroilta voi välttyä. Kyberturvallisuustaitoja opitaan seikkailemalla lapselle tutuissa ympäristöissä, joissa ratkaistaan erilaisia ongelmia. Sisällöt on rakennettu esiopetusikäisen ja koululaisen ikätasolle sopivaan ja ymmärrettävään muotoon. Muun muassa Opetushallituksen ja Liikenne- ja viestintäministeriö Traficomin kanssa yhteistyössä laadittu peli on ilmaiseksi ladattavissa Android ja IOS-laitteiden sovelluskaupoista. Lue lisää Spoofysta.  

Kybertaitojen oppiminen jatkuu ensimmäisellä luokalla. Tuolloin lapsi oppii periaatteet tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä, ymmärtää keskeiset käsitteet ja harjoittelee oppimisensa dokumentointia.   

Koulussa opitaan tietoja, taitoja, arvoja ja asenteita 

Ensimmäisellä luokalla lapsi harjoittelee itsenäistymään ja kasvaa koululaiseksi. Ensimmäisellä luokalla opitaan perusasioita omasta hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja arjen sujumisesta. Uusia taitoja harjoitellaan ja opitaan oppitunneilla, juhlissa, leikeissä, peleissä, ruokailuhetkissä sekä koulussa että koulun ulkopuolella tapahtuvassa yhteistyössä. Työskentelyn lähtökohtina ovat eppuluokkalaisen oma kokemus, havainto ja kysymykset. Yhdessä ihmetellään, oivalletaan sekä löydetään uusia asioita.  

Osalla ensimmäisen luokan aloittavista voi olla peruslukutaito jo hallussa, ja osa vasta tutustuu kirjaimiin. Lukemaan opitaan omassa tahdissa. Oppitunnit suunnitellaan niin, että jokainen oppilas pääsee ohjatusti oppimaan ja kehittämään lukutaitoaan sekä ymmärtämään tekstejä omassa tahdissaan.  

Ensimmäisen ja toisen luokan tehtävänä on luoda perusta lapsen myönteiselle käsitykselle itsestä oppijana ja koululaisena sekä kehittää hänen valmiuksiaan myöhempää oppimista varten. Uusia asioita opitaan ilon ja onnistumisen kautta havainnoiden, leikkien, pelien, mielikuvituksen ja tarinoiden avulla.  

Vesangan päiväkotikoulussa on joustavat koulun aloituskäytänteet eli tuttavallisemmin Repputoiminta 

Vesangan päiväkotikoulussa on testattu yhden lukuvuoden ajan varhaiskasvatuksen kanssa tiivistä yhteistyötä. Toiminnalle on annettu nimeksi Repputoiminta. Repputoiminnassa eskarilaiset ja eppuluokkalaiset jaetaan pienryhmiin. Ryhmää ohjaavat yhteistyössä luokanopettaja, koulunkäynninohjaaja, esikoulun opettaja ja päiväkodin muu henkilöstö. Toimintaa on ollut kahtena aamupäivänä viikossa, noin kolme tuntia kerrallaan.   

-Reppuryhmät ovat tehneet metsäretkiä, tutkineet luontoa, leikkineet, soittaneet, laulaneet yhdessä. On harrastettu kädentaitoja, rakennettu linnunpönttöjä, taiteiltu, paistettu makkaraa nuotiolla. Paljon on ollut myös vapaata leikkiä metsässä, jolloin on päästy harjoittelemaan yhdessä olemista eri ikäiset yhdessä, kuvaa luokanopettaja Maisa Vehkonen toimintaa.  

Yhteistoiminta mahdollistaa taitojen eriyttämisen ylös- tai alaspäin lapsen oman taitotason mukaan. 

-Repputoiminta lisää myös päiväkodin ja koulun välistä vuorovaikutusta, lapset oppivat tuntemaan toisiaan ja myös koulun aikuisia, aikuiset ovat päässeet kurkistamaan ja oppimaan toisen yksikön toimintatavoista ja tiedonsiirto eri yksiköiden välillä on joustavampaa, Maisa Vehkonen jatkaa.  

Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa. Turvallisuuden, tervetulleeksi kokeminen ja ryhmään kuulumisen tunteet ovat tärkeitä. Eskarissa harjoiteltujen ryhmätyötaitojen harjoittelua jatketaan myös eppuluokalla.   

-Suosittelen lapselle ääneen lukemista, iltasadun lukemisella on erittäin paljon myönteisiä vaikutuksia sanavaraston laajenemisesta läheisyyden kokemiseen ja empatiakyvyn lisääntymiseen saakka, kannustaa Maisa Vehkonen.  

Eppuluokkalaisen huoltajan vinkit uusien eppuluokkalaisten huoltajille 

Saija Vartiainen-Räsäsen esikoisen ensimmäinen kouluvuosi on takana. Eskarista ensimmäiselle luokalle siirtyminen oli iso muutos koko perheelle. Koulun aloitukseen liittyvät asiat pohdituttivat tulevaa eppuluokkalaista ja vanhempia jo koulun alkua edeltävällä kesälomalla.  

Eppuluokkalaista pohditutti erityisesti, keitä samalla luokalle tulee, pääseekö kavereiden kanssa samalle luokalle ja millainen opettaja on. Myös kouluarjen käytännöt pohdituttivat; mitä koulussa tehdään, saako siellä leikkiä ja juosta käytävällä sekä mitä välitunnilla tehdään. Millaisia läksyjä ja kuinka paljon.  

Saija Vartiainen-Räsänen kaipasi muiden vanhempien hyviä vinkkejä ja vertaistukea. 

-Muiden vanhempien kokemukset ja haasteeksi koetut asiat olisivat olleet tosi tärkeitä varsinkin ennen koulun aloitusta, kun kaikki oli uutta. Vanhempana mietin etukäteen, miten kouluarki tulee sujumaan ja mitä kouluun tarvitaan mukaan ekana päivänä. Pohdin myös, pärjääköhän lapseni, kun ei osaa vielä lukea ja kirjoittaa tai kiusataankohan lastani tai kiusaakohan hän muita, jaksaakohan lapseni keskittyä tunnilla sekä osaako hän ottaa itse ruokaa ja kantaa tarjotinta, Vartiainen-Räsänen luettelee.  

Onneksi lapsen kaveripiiristä löytyi muita samassa tilanteessa olevia vanhempia ja sitä kautta myös vastauksia ja vertaistukea.  

- Kannustan tutustumaan lapsen kavereihin ja heidän vanhempiinsa. Näin on paljon helpompi kommunikoida kouluarkeen tai lasten keskinäisiin kaverisuhteisiin liittyvistä asioista. Yhdessä ristiriitatilanteiden selvittäminen lisää lapsen turvallisuudentunnetta ja hän ymmärtää, että vaikka hän on kavereiden kanssa yhä enemmän tilanteissa ilman aikuista, niin aikuiset ovat tukena selvittämässä asioita, sanoo Vartiainen-Räsänen.   

Saija Vartiainen-Räsäsen vinkit uusien eppuluokkalaisten vanhemmille ovat:  

-Älä stressaa liikaa etukäteen. Koulumaailmaan tottuminen vie aikaa. Jos et jo ladannut Wilma-sovellusta, tee se heti. Anna armoa itsellesi ja lapsellesi. Kaikki ei tapahdu hetkessä. Lapsen taidot kehittyvät ajan kanssa, anna niille aikaa. 


Teksti: Minna Hakkarainen

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Vinkkejä lukemista aloittavalle 

  • Aloittakaa koko perheen yhteinen harrastus. Lukevan aikuisen malli on tärkeä. Lukuneuvonta voi auttaa lukuharrastuksen ääreltä eksyneen aikuisenkin takaisin lukuharrastuksen pariin. 
     
  • Vaikka lukutaito ei olisi vielä vahvasti hallussa, löytyy kirjastosta helppolukuisia kirjoja taidon kartuttamiseen. Kuvakirjojenkin äärelle kannattaa istahtaa – myös kuva kertoo tarinaa! Kirjaston hyllyistä löytyy tavukirjoja, suuraakkoskirjoja, jopa tekstittömiä kirjoja, sekä tietenkin kaikenlaista muuta luettavaa. Myös äänikirjat vievät kuulijansa tarinoiden maailmaan - niitä löydät paljon myös e-kirjastosta. 
     
  • Pääkirjaston lastenosastolla avautuu Kirjametsä-näyttely maanantaina 31.5.2021. Interaktiivinen, elämyksellinen ja monitaiteinen näyttely on esillä lokakuun loppuun saakka. Näyttelyn teemana on kotimaisen kirjallisuuden taianomaiset metsät. Metsä on täynnä lukuvinkkejä!  
     
  • Lukuharrastus puhkeaa kukkaan kesän digitaalisen lukukampanjan tuella! Lumotun puiston salaisuus on ensisijaisesti alakouluikäisille suunnattu pelillinen lukukampanja. Kampanjan ajaksi avautuvaa lukupeliä voi pelata 1.6. alkaen. Kesän digitaalinen lukukampanja on laadittu Seinäjoen kaupunginkirjaston lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallisen erityistehtävän johdolla. Lisää tietoa kampanjasta löydät kirjaston tapahtumasivuilta
     
  • Kirjaston lastenkirjastotyön tekijät vinkkaavat kirjoja Kallellaan kertomuksiin –blogissa kallellaankertomuksiin.wordpress.com. 
     
  • Vinkkejä kaikenlaiseen kesälukemiseen löytyy tietenkin verkkokirjastosta.  Ja lukudiplomin lukuvinkkejä saa toki hyödyntää kesälläkin – ei suorittaen, vaan ihan omaksi iloksi. 
Asiasanat: