Hyppää pääsisältöön
Kuva
Asiakas näyttää pankkikorttia linja-auton etälukijalle. Kuva Mervi Varonen

Linkki-linja-autossa voit nyt maksaa matkasi myös lähimaksulla. Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. Lähimaksu otettiin syyskuun 2022 alussa käyttöön Linkki-paikallisliikenteen linja-autoissa sekä Linkki-VIP palveluliikenteessä.

Käyttöönoton alkuvaiheessa lähimaksulaitteiden toiminnassa voi ilmetä ongelmia, jotka pyritään ratkomaan mahdollisimman pian. Lähimaksun maksupäätteen toimimattomuus tai puuttuminen autosta ei automaattisesti oikeuta maksuttomaan matkaan. Siksi vielä lokakuun 2022 ajan kannattaa varautua siihen, että matkan voi joutua maksamaan muulla maksuvälineellä, esim. käteisellä rahalla.

Jatkossa lähimaksun käyttöä suositellaan erityisesti käteisellä matkojaan maksaville tai satunnaisemmin Linkkiä käyttäville. Lähimaksun lisäksi matkan voi edelleen maksaa myös Waltti-matkakortilla, mobiililipulla tai käteisellä rahalla (max. 20 euron setelillä).

Näin maksat lähimaksulla

Lähimaksu onnistuu omatoimisesti linja-auton etälukijalla, jos sellainen Linkissä on. Maksukorttia ei tarvitse antaa kuljettajalle: valitset vain lähimaksutoiminnon etälukijan näytöltä, valitset  matkustusvyöhykkeet ja näytät maksukorttiasi etämaksun lukijalle. 

Maksuvälineet ja kuitti ostoksesta

Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Maksaa voi myös mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistänyt maksukorttiin. 

Lähimaksusta ei saa linja-autossa kuittia tai paperilippua, mutta kuitin voi halutessaan tulostaa jälkikäteen asiakasportaalista

Liput ja hinnat

Alkuvaiheessa lähimaksulla voi maksaa vain kertalippuja. Lähimaksulla ostaessa lippu on samanhintainen kaikille, matkustajan iästä tai asiakasryhmästä riippumatta. Erillisiä lasten, nuorten, opiskelijoiden tai senioreiden lippuja ei lähimaksulla voi ostaa.

Lipun hinta määräytyy kuljettavan matkan matkustusvyöhykkeiden mukaan. Hinta vastaa Waltti-matkakortilla maksettavaa aikuisen arvolippua, eli on käteisellä rahalla ostettavaa aikuisen kertalippua (alk. 3 €) edullisempi. 

Lähimaksulipulla on 90 minuutin voimassaoloaika, jonka kuluessa voit tehdä vaihtomatkoja Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa niillä maksuvyöhykkeillä, joilla lippusi on voimassa.

Maksuvyöhykkeet Lipun hinta
A, B, C tai D 2,10 €
AB, BC tai CD 2,95 €
ABC tai BCD 3,85 €
ABCD 5,10 €

Lähimaksun maksukatto

Päiväkohtainen maksukatto on enimmäisveloitus yhden päivän aikana lähimaksulla ostamistasi Linkki-lipuista. Maksat siis enintään kolme matkaa päivässä. Päiväkohtainen maksukatto on voimassa kello 00:00-23:59. 

Jos teet yhden päivän aikana useita matkoja ja maksat ne lähimaksua hyödyntäen yhdellä ja samalla maksukortilla, etälukija tunnistaa maksuvälineesi. Lähimaksujärjestelmä laskee matkoillesi edullisimman hinnan. Jos matkojen hinta saavuttaa päivän maksukaton, matkustat loppupäivän ilmaiseksi.

Maksuvyöhykkeet Maksukatto 
(päivämaksu enintään)
A, B, C tai D 6,30 €
AB, BC tai CD 8,85 €
ABC tai BCD 11,55 €
ABCD 15,30 €

Maksukattolaskennan takia lähimaksulla voi maksaa vain henkilökohtaisia matkoja. Matkakumppanin puolesta maksaminen onnistuu Waltti-matkakortin arvolipulla, mobiililipulla tai käteisellä rahalla (max. 20 euron seteli).

Google- tai Apple Pay -sovelluskäyttäjien kannattaa maksaa liput joko sovellukselta tai maksukortilta, jos haluaa hyödyntää maksukattoa. Maksukattoa kerrytetään maksuvälinekohtaisesti, mikä ei mahdollista maksuvälineiden vuorottelua.

Ei pin-koodikyselyjä, poikkeuksena Osuuspankin kortit

Lähimaksusta on pyritty tekemään nopea ja yksinkertainen maksutapa.  Maksukortin pin-koodia ei lähimaksua käyttäessä tarvita eikä sen syöttäminen ole mahdollista. 

Poikkeuksena ovat Osuuspankin maksukortit, jotka pyytävät aika ajoin (ei aina) syöttämään pin-tunnuksen. Silloin Osuuspankin kortilla ei voi matkaa maksaa. Ongelma on pankin järjestelmässä, joten mahdolliset reklamaatiot asiasta tulee tehdä pankille. Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan Linkissä.

Etälukijan käyttö lähimaksutilanteessa

  1. Paina etälukijan Lähimaksu -näyttöpainiketta
  2. Tarkista vyöhykevalinta ja vaihda se tarvittaessa. Voit kysyä neuvoa kuljettajalta tai tarkistaa kuljettajalta tai tarkista Linkin maksuvyöhykkeiden sijoittumisen etukäteen. 
  3. Vie maksukortti etämaksun lukijaan laitteen vasemmassa alareunassa
  4. Etälukija ilmoittaa onnistuneesta maksusta äänimerkillä ja vihreällä OK-symbolilla.
Kuva
Lähimaksun vaiheet Linkin etälukijalla. Kuva Pusatec Oy

Lähimaksun vaiheet Linkin etälukijalla

Maksukortilta veloittuva summa ei näy etälukijan näytöllä, koska hintalaskenta tapahtuu taustajärjestelmässä. Järjestelmä laskee automaattisesti edullisimman hinnan 90 minuutin aikana tekemiesi matkojen perusteella. 

Matkat eri vyöhykkeillä

Mikäli olet päivän aikana käyttänyt lähimaksua yhdellä vyöhykkeellä ja päätät jatkaa matkaa vaihtoajan puitteissa toiselle, siirtyminen onnistuu helposti. Ensimmäisellä vyöhykkeellä maksamasi yhden vyöhykkeen kertalipun hintaan lisätään vyöhykkeiden välisen hinnan erotus. Samalla maksamasi matkat lasketaan osaksi kahden vyöhykkeen maksukattoa.

Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos matkustat esimerkiksi C-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirryt muulla kuin joukkoliikenteellä A-vyöhykkeelle, päiväkohtainen maksukattosi muuttuu kolmen vyöhykkeen maksukatoksi.

Lippuveloitusten tarkistaminen verkosta ja maksukuitit

Voit tarkistaa maksutapahtumasi ja lähimaksulipulla tekemäsi matkat verkossa olevasta asiakasportaalista maksukorttisi numerolla. 

Asiakasportaaliin ei tarvitse luoda erikseen tunnuksia. Jos haluat maksusta kuitin, voit tulostaa sen asiakasportaalista (tulee käyttöön lähipäivinä). Google Pay ja Apple Pay -maksusovellusten kautta maksettuja matkoja ei toistaiseksi pääse tarkastelemaan asiakasportaalista. 

Jos et saa maksutapahtumia näkyviin asiakasportaalissa, mutta tarvitset kuitin joukkoliikennematkastasi, asioi Linkki-palvelupisteessä (Asemakatu 7).

HUOM! Järjestelmä käyttää kortin debit-numeroa. Jos sinulla on credit/debit -yhdistelmäkortti, asiakasportaaliin pääsee kirjautumaan kortin taustapuolelta löytyvällä korttinumerolla.

Miten lähimaksu palveli?

Olemme kiinnostuneet kuulemaan kokemuksiasi lähimaksun käytöstä. Ilahduttiko palvelu vai aiheuttiko se harmaita hiuksia? Kerro ajatuksesi Jyväskylän palautepalvelussa!