Hyppää pääsisältöön
Kuva
Asiakas näyttää maksukorttia linja-auton lähimaksulukijaan. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Pääsisältö

Linkki-linja-autossa voit maksaa matkojasi myös lähimaksulla. Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä. 

Huomaa, että lähimaksulipulla voit ostaa vain henkilökohtaisen lipun itsellesi. Lähimaksulla ei voi maksaa matkakumppanin matkaa, eikä myöskään erillisiä lasten, nuorten, opiskelijoiden tai senioreiden lippuja. Esimerkiksi mukana matkustava lapsi on edullisinta maksaa mobiilipulla, jos lapsella ei ole omaa Waltti-matkakorttia.

Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta ei oikeuta ilmaiseen matkaan, hyvityksiin tai lippujen voimassaoloaikojen pidennyksiin. Matka tulee silloin maksaa muulla maksutavalla. 

Kuka voi käyttää lähimaksua?

Lähimaksu on käytössä Linkki-joukkoliikenteen linja-autoissa sekä Linkki-VIP palveluliikenteessä. Lähimaksun käyttöä suositellaan erityisesti käteismaksajille sekä satunnaisille Linkin käyttäjille. Lähimaksun lisäksi matkan voi edelleen maksaa myös Waltti-matkakortilla, mobiililipulla tai käteisellä rahalla (max. 20 euron setelillä).

Maksaminen ja lipun voimassaoloaika

Lähimaksu hoituu omatoimisesti linja-auton etälukijalla. Valitse lähimaksutoiminto etälukijan näytöltä, valitse matkustusvyöhykkeet ja näytä maksukorttiasi etämaksun lukijalle. 

Jos teet vaihdollisia matkoja, maksukortti pitää käyttää etälukijalla aina kyytiin noustessa. Etälukija tarkistaa lipun voimassaolon. Jos lippu on voimassa, uutta veloitusta ei tarkistuksen yhteydessä kortilta tehdä. 

Lähimaksulipulla on 90 minuutin voimassaoloaika. Sen kuluessa voit tehdä rajattomasti vaihtomatkoja niillä maksuvyöhykkeillä, joilla lippusi on voimassa.  Lähimaksulipulla ei ole vaihto-oikeutta seutuliikenteen linja-autoihin.

Maksuvälineet ja kuitti ostoksesta

Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Maksaa voi myös mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistänyt maksukorttiin. 

Lähimaksusta ei saa linja-autossa kuittia tai paperilippua, mutta kuitin voi tulostaa jälkikäteen lähimaksun asiakasportaalista. Mobiililaitteen maksusovelluksella veloitetut maksut voi tarkistaa sovelluksen tapahtumahistoriasta. Vaihto-oikeuden voimassaolo tarkistetaan maksukortilta, sen osoittamiseen et tarvitse kuittia.

Lähimaksuliput ja hinnat

Toistaiseksi lähimaksulla voi maksaa vain kertalippuja. Lipun vyöhykehinta on sama kaikille, erillisiä lasten, nuorten, opiskelijoiden tai senioreiden lähimaksulippuja ei ole.

Lähimaksulipun hinta määräytyy matkasi maksuvyöhykkeiden mukaisesti. Hinta vastaa Waltti-matkakortilla maksettavaa aikuisen arvolippua, eli on kuljettajalta ostettavaa aikuisen kertalippua edullisempi. 

Hinnat ovat voimassa 1.2.2024 alkaen

MaksuvyöhykkeetLipun hinta
A, B, tai C 2,30 €
AB tai BC 3,25 €
ABC 4,25 €

Lähimaksun maksukatto

Päiväkohtainen maksukatto on enimmäisveloitus yhden päivän aikana lähimaksulla ostamistasi Linkki-lipuista. Maksat siis enintään kolme matkaa päivässä. Päiväkohtainen maksukatto on voimassa kello 00:00-23:59. 

Jos teet yhden päivän aikana useita matkoja ja maksat ne lähimaksua hyödyntäen yhdellä ja samalla maksukortilla, etälukija tunnistaa maksuvälineesi. Lähimaksujärjestelmä laskee matkoillesi edullisimman hinnan. Jos matkojen hinta saavuttaa päivän maksukaton, matkustat loppupäivän ilmaiseksi.

MaksuvyöhykkeetMaksukatto 
(päivämaksu enintään)
A, B tai C 6,90 €
AB tai BC 9,75 €
ABC 12,75 €

Maksukattolaskennan takia lähimaksulla voi maksaa vain henkilökohtaisia matkoja. Matkakumppanin puolesta maksaminen onnistuu Waltti-matkakortin arvolipulla, mobiililipulla tai käteisellä rahalla (max. 20 euron seteli).

Google- tai Apple Pay -sovelluskäyttäjien kannattaa maksaa liput joko sovellukselta tai maksukortilta, jos haluaa hyödyntää maksukattoa. Maksukattoa kerrytetään maksuvälinekohtaisesti, mikä ei mahdollista maksuvälineiden vuorottelua.

Ei pin-koodikyselyjä

Lähimaksusta on pyritty tekemään nopea ja yksinkertainen maksutapa.  Maksukortin pin-koodia ei lähimaksua käyttäessä tarvita eikä sen syöttäminen ole mahdollista. 

Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan Linkissä.

Etälukijan käyttö lähimaksutilanteessa

  1. Paina etälukijan Lähimaksu -näyttöpainiketta
  2. Tarkista vyöhykevalinta ja vaihda se tarvittaessa. Voit kysyä neuvoa kuljettajalta tai tarkistaa kuljettajalta tai tarkista Linkin maksuvyöhykkeiden sijoittumisen etukäteen. 
  3. Vie maksukortti etämaksun lukijaan laitteen vasemmassa alareunassa
  4. Etälukija ilmoittaa onnistuneesta maksusta äänimerkillä ja vihreällä OK-symbolilla.
Lähimaksun vaiheet Linkin etälukijalla
Lähimaksaminen etälukijalla

Lähimaksun vaiheet Linkin etälukijalla

Maksukortilta veloittuva summa ei näy etälukijan näytöllä, koska hintalaskenta tapahtuu taustajärjestelmässä. Järjestelmä laskee automaattisesti edullisimman hinnan 90 minuutin aikana tekemiesi matkojen perusteella. 

Matkat eri vyöhykkeillä

Mikäli olet päivän aikana käyttänyt lähimaksua yhdellä vyöhykkeellä ja päätät jatkaa matkaa vaihtoajan puitteissa toiselle, siirtyminen onnistuu helposti. Ensimmäisellä vyöhykkeellä maksamasi yhden vyöhykkeen kertalipun hintaan lisätään vyöhykkeiden välisen hinnan erotus. Samalla maksamasi matkat lasketaan osaksi kahden vyöhykkeen maksukattoa.

Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos matkustat esimerkiksi C-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirryt muulla kuin joukkoliikenteellä A-vyöhykkeelle, päiväkohtainen maksukattosi muuttuu kolmen vyöhykkeen maksukatoksi.

Lippuveloitusten tarkistaminen verkosta ja maksukuitit

Voit tarkistaa maksutapahtumasi ja lähimaksulipulla tekemäsi matkat verkossa olevasta asiakasportaalista maksukorttisi numerolla. 

Asiakasportaaliin ei tarvitse luoda erikseen tunnuksia. Jos haluat maksusta kuitin, voit tulostaa sen asiakasportaalista (tulee käyttöön lähipäivinä). Google Pay ja Apple Pay -maksusovellusten kautta maksettuja matkoja ei toistaiseksi pääse tarkastelemaan asiakasportaalista. 

Jos et saa maksutapahtumia näkyviin asiakasportaalissa, mutta tarvitset kuitin joukkoliikennematkastasi, asioi Linkki-palvelupisteessä (Asemakatu 7).

HUOM! Järjestelmä käyttää kortin debit-numeroa. Jos sinulla on credit/debit -yhdistelmäkortti, asiakasportaaliin pääsee kirjautumaan kortin taustapuolelta löytyvällä korttinumerolla.

Miten lähimaksu palveli?

Olemme kiinnostuneet kuulemaan kokemuksiasi lähimaksun käytöstä. Ilahduttiko palvelu vai aiheuttiko se harmaita hiuksia? Kerro ajatuksesi Jyväskylän palautepalvelussa!