Linjaston suunnittelu 2020

Linkin eli Jyväskylän seudun joukkoliikenteen linjastosuunnittelu on käynnistynyt keväällä 2020. Uusi linjasto on näillä näkymin tarkoitus ottaa käyttöön 2023–24.

Karttakuva Linkin runkolinjoista, toukokuu 2020

Kuvassa Linkin nykyiset runkolinjat, eli linjat 1, 2, 12, 18, 18K, 25 ja 27.

Vastaa linjastoaiheiseen kyselyyn!

Linjastosuunnittelun kysely on päättynyt 3.5.2020. Vastauksia kertyi 1176 kappaletta, kiitos kaikille osallistuneille!

Myöhemmin toteutetaan vielä toinen nettikysely, jossa voit ottaa kantaa eri linjastovaihtoehtoihin.

Linjastosuunnittelun periaatteet

Linjastosuunnitelmalla edistetään Linkki tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelman tavoitteiden saavuttamista. Uudella linjastolla halutaan tukea kestävän liikkumisen matkaketjujen muodostumista, vähentää liikenteen ympäristökuormitusta ja ottaa huomioon myös taloudellisuus. Suunnittelun pohjana on nykyinen linjasto, jonka parhaat ominaisuudet halutaan säilyttää ja niitä edelleen kehittää.

Linjastosuunnittelun avainsanoja ovat asetetut tavoitteet, nopeus, selkeys ja kysyntäpotentiaalin mukainen vuorotarjonta. Uusi linjasto muodostetaan nykyiseen tapaan ns. runkolinjojen ympärille. Runkolinjoista ja niitä täydentävistä linjoista muodostuu toimiva ja matkustustarpeisiin perustuva joukkoliikenneverkosto.

Uuden linjaston rakentamisessa otetaan huomioon asuminen, asukkaiden liikkumistarpeet ja työpaikkojen sijainnit. Suunnittelutyössä hyödynnetään maankäytön tietoja väestön ja työpaikkojen sijoittumisen nykytilanteesta ja kehittymisestä. Lisäksi tutkitaan poikittais- ja vaihtoyhteyksien tarve sekä mahdollisten alueterminaalien tarpeet ja sijainnit. 

Linkki tulevaisuuteen 2030 -ohjelmassa joukkoliikenteen kehittämisen lähtökohdaksi valittiin vaihtoehto, joka sisältää Superlinkiksi nimetyn, tiheällä vuorovälillä liikennöitävän linjan ja kaksi vahvaa runkolinjaa. Lisäksi vaihtoehto sisältää seutuliikenteen pikalinjat ja pääreitit sekä Citylinkiksi nimetyn, reittipohjaisen liikenteen.

Linjastosuunnittelun lähtökohdat (esimerkiksi Superlinkin toteuttaminen ja runkolinjaratkaisut) tarkentuvat suunnittelutyön edetessä. 
 

Linjastosuunnittelun eteneminen

Myös linjastosuunnitelman yleisöesittelyjä on luvassa, kunhan poikkeustilanne sen sallii. Näkemyksiä haetaan myös kuntien päättäjiltä ja vaikuttamistoimielimiltä sekä suurimpien oppilaitosten oppilaskunnilta.

Linjastosuunnittelu etenee vaiheittain seuraavasti:

  1. Superlinkin ja runkolinjojen reittien suunnittelu
  2. Seutuliikenteen pikalinjojen ja pääreittien suunnittelu
  3. Citylinkin suunnittelu sekä täydentävien ja muita linjoja syöttävien linjojen suunnittelu 
  4. Kokonaisuuden laadunvarmistus linjaston, suoritteiden ja liikennöintikustannusten osalta

Suunnitteluhanke on kokonaisuudessaan valmis viimeistään joulukuussa 2020. 

Linjastosuunnitelmatyöstä vastaa Jyväskylän seudun joukkoliikenteen viranomaisen tehtäviä hoitava Jyväskylän kaupunki. Suunnitelmaa koostaa Ramboll Finland Oy.