Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Mielenilmaus aktiivimallia vastaan seisauttaa paikallisliikenteen 2.2.2018 Jyväskylän seudulla

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK järjestää perjantaina 2.2. mielenilmauksen aktiivimallia vastaan ja tukilakkoon ovat menossa auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT sekä Rakennusliitto.

Tämän hetkisten tietojen mukaan Jyväskylän paikallisliikenteen Linkki-linja-autot eivät liikennöi mielenilmausten vuoksi perjantaiaamusta 2.2. klo 3.00 alkaen. Mielenilmaus kestää perjantai-iltaan klo 18.00 asti ja liikenteen arvioidaan palaavan normaaliksi klo 19.00 mennessä. Jyväskylän seudun joukkoliikenne pahoittelee kaikille matkustajilleen liikennöinnin estymisestä aiheutuvia hankaluuksia ja haittoja.

Perusopetuksen koululaisia kuljettavat paikallisliikenteen linja-autot ovat myös poissa liikenteestä, mutta takseilla ajettavat koulukuljetukset toimivat normaalisti. Lakko ei näillä näkymin vaikuta seutuliikenteen vakiovuoroihin. Tiedot ajettavista seutuliikenteenvuoroista löytyvät Matkahuollon ja liikennöitsijöiden nettisivuilta.

Mielenilmaus ei vaikuta Jyväskylän Linkki-VIP –palveluliikenteeseen. Linkki-VIPit liikennöivät 2.2. normaaliaikataulujensa mukaisesti, aikataulut löytyvät osoitteesta www.jyvaskyla.fi/liikenne/palvelu. Myös taksein hoidettavat päivä-, työ- ja toimintakeskuskuljetukset pystytään perjantaina ajamaan suunniteltujen aikataulujen mukaisesti.

Huolimatta siitä, että kyseessä on joukkoliikenteen järjestäjästä riippumaton syy, Jyväskylän seudun joukkoliikenne hyvittää kausilippuasiakkailleen aiheutuvan tappion. Voimassa olevan kausilipun käyttäjä saa perjantailta 2.2. kertakorvauksena vuorokausilipun. Lipulla voi matkustaa vuorokauden ajan, kuten kausilipullakin omilla matkustusvyöhykkeillä. Kausilipun käyttäjä voi tehdä kirjallisen hyvityshakemuksen seuraavan kausilippulatauksensa yhteydessä tai viimeistään 16.2. mennessä Linkki-palvelupisteessä (Asemakatu 7). Lipun saa mukaan heti, jos hyvityksen saamisen edellytykset täyttyvät. Hyvityslippuja ei ole jaossa Waltti-palvelu- ja latauspisteinä toimivissa R-kioskeissa eikä linja-autoissa. Hyvityshakemus löytyy Linkin nettisivuilta osoitteesta http://linkki.jyvaskyla.fi/liput/waltti/matkustusohjeet

Viimeisimmät tilannetiedot löytyvät Linkin nettisivuilta http://linkki.jyvaskyla.fi

Lisätiedot: Jyväskylän kaupunki, palvelupäällikkö Kari Ström, p. 014 266 5139, kari.strom[at]jkl.fi

Jyväskylän seudun joukkoliikenne tuottaa paikallisliikenteen Linkki-palveluita linjoilla 1–39 ja 42 (ei 13M) Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen alueilla. Liikenteen järjestäjänä toimii Jyväskylän kaupunki ja liikennöitsijänä Jyväskylän Liikenne Oy.

29.1.2018Katja Kauppila

Kommentit (17 kommenttia)

Kirjoittaja
Viesti
Vierailija29.01.2018 17:112 kuukautta sitten

Tästä ei voi tykätä, aina ahterit penkkiin joka asiasta. Olisihan se liian paljon, että ajattelisitte Suomen etua.

Vierailija29.01.2018 17:282 kuukautta sitten

Oikea asenne

Vierailija29.01.2018 18:372 kuukautta sitten

Eipä se pahoittelu auta kun on joka tapauksessa töihin päästävä. Voiko taksimatkan kulut osoittaa Jyväskylän liikenteelle?!

Vierailija29.01.2018 20:562 kuukautta sitten

Kaupunki ei ole mitenkään syyllinen tähän, joten laitetaan korvausvaateet Sdp:lle ja Akt:lle. Nämä tahot vievät näin eteenpäin ainoastaan omaa agendaansa ja vaikeuttavat täysin viattomien ihmisten arkea.

Vierailija30.01.2018 11:252 kuukautta sitten

Se on otettava taas auto käyttöön, lopullisesti. Hitot joukkoliikenteestä yms, vaikkei näitä usein olekkaan niin yksikin on mulle liikaa. Eihän ne koskaan ajallakaan ole, ainakaan Tikkakoski-Jkl välillä,

Vierailija30.01.2018 12:582 kuukautta sitten

ei saatana

Vierailija30.01.2018 13:392 kuukautta sitten

Hieno ele, että korvaatte vuorokausilipun kausikortin haltijoille, kiitos siitä. Valitettavasti korvaus jäänee minulta käyttämättä, koska juuri latasin lisää kautta eli seuraava lataus on vasta helmikuun lopussa, ja Linkki-palvelupisteen aukioloajat ovat sellaiset, etten taida sinnekään töiden takia ehtiä. Ei tämä minun talouttani kaada, ja kuten sanoin, arvostan elettä.

ps. Nyt sitten perjantaiksi kyytiä pummimaan joltain kaverilta, koska joidenkin pitää olla silloin(kin) töissä.

Vierailija30.01.2018 14:142 kuukautta sitten

Sinulle vierailija jolla on jo kaikkea etkä tarvitse ammattiliittosi tukea. Jotenkin tuntuu että nykypäivän ihmiset haluavat kaiken antamatta mitään. Aina ahterit penkkiin....sinun mielipiteesi, olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon yleensäkkään sinua kiinnostavat yhteiskunnalliset asiat tai vaikka palkkaneuvottelut. Kuljetuspuoli, milloin viimeksi on ajanut näin asioitaan ? Tai joku muu taho? Mitähän sukupolvea saatte kiittää nykyisistä eduistanne te joita sopimusneuvottelut raivostuttavat. 1900 luvun puolella ajettiin asioita, työseisausten, istumalakkojen ja lakkojen avulla. Ei silloin ajateltu että voi nyt minä kärsin ja nuo muut saavat samat edut kuin me jotka sen eteen luovumme palkastamme ja saamme kuulla kunniamme työnantajien puolelta. Ja loppujen lopuksi aina sopu saatiin aikaiseksi ehkä helpomman kautta hoitamalla itse asiat kuntoon neuvottelemalla. Työn arvostus oli kunniassaan jopa työnantajienkin puolelta. Tarkkaan laskettiiin edut ja tappiot ennen sopimusten tekoa. Nykyisin nuoret ovat usein heittopusseina. Kouluja on pakko käydä vuosia sellaiseenkin työhön joka ennen opittiin työpaikalla. Työtä ei kuitenkaan ole tarjolla vaan tarjotaan aktiivimallia; hae kaikenlaisia paikkoja; jotka eivät tarjoa mitään koulutustasi vastaavaa työtä. Istut kotona ja ihmettelet. Ja sinulla on kohta moniammatillinen pohja mutta ei työkokemusta mistään koska mihin tahansa koulutukseen meno edistää rahan saantia joksikin aikaa. Vaan työtä ei tule siltäkään alalta. Eikä sinulla ole mitään mahdollisuutta saada osaamisaluettasi/koulutustasi vastaavaan työtä vaikka opiskelet. Uskottavuus ja veroeurot kuluvat yhteiskunnalta ilman mitään vastinetta. Ei ne työt ole edelleenkään kadonneet, ihmiset eivät ole niin paljon päässeet lisääntymään mutta maailma on kadottanut uskottavuutensa. Työnkuvat ovat muuttuneet automation myötä. Koneet tekevät monet työt joissa ennen ihminen oli korvaamaton. On aika miettiä mihin saakka tällä kehityskuviolla päädytään? Monenko ihmisen työt teen palkatta; nostan ansaitsemani rahat pankkiiautomaatilta, maksan kotitietokoneella laskuni itse, jopa kaupassa saan/on toivottavaa että maksan kassakoneella omat ostokseni ym ym ja ilman palkkaa vien muutaman ihmisen ansaitsemismahdollisuuden. Jatkuva pakottaminen kiireisiin itsetekemisiin koneita hyödyksi käyttäen vie ilon elämisestä. Jonota pankkiautomaatille, nosta rahaa, maksa laskut, etsi ostoksesi itse, nekin joista et ymmärrä mitään, käytä aikasi etsimiseen suurissa liikkeissä, maksa ostoksesi koneella, hoida kaikki itse. Ja ympyrä toistuu päivästä toiseen. Monelle nuorellekin olisi hyödyllistä tehdä näitä töitä, saada palkkaa elämiseen ja sitten mahdollisesti perheen perustamiseenkin. Elämä on. Olisi kiva tulla joskus mummoksi vaan se taida olla mahdollista koska nykynuorille on opetettu että ensin pitää saada auto, asunto, koulutus, työpaikka tai useita ym. Ja näitä eväitä ei nykyyhteiskunta tarjoa kuitenkaan. Savu taitaa nousta päästä joten hyvää tiistaita itse kullekin, valitus on vapaata.

Ventovierailija30.01.2018 22:232 kuukautta sitten

Aika entinen ei koskaan enää palaa... Turha haikailla viime vuosituhannelle. Paheksun todella tätä mielenilmaisua. SAK samoin kuin demarit ylipäätään lietsovat epäsopua, koska pitäähän sitä yrittää kerätä kannatusta. Ei heru täältä myötätuntoa. Suomen taloutta on juuri saatu jaloilleen, mutta sehän ei sovi näille SAK:n pukareille.

Vierailija31.01.2018 02:552 kuukautta sitten

Aiempi ehkä viittasi asiaan, että aktiivimalli ei todellisesti saa ketään jaloilleen ja että missä on solidaarisuus kanssaeläjiä kohtaan? Onhan tuo valitettava että lakko vaikeuttaa yhtenä päivänä liikkumista, valitettavaa on myös että aktiivimalli vaikeuttaa tuhansien työttämän elämää, ja myös työnantajaa. Hyvin harva on täysin pudonnut yhteiskunnan kelkasta työttömyydellään, suurin osa haluaisi tehdä tavallista työtä. Se että leikataan kaikista sosiaalipalveluista ja työttömät menettävät arvonsa, hakivat töitä aktiivisesti tai ei, monesti on yt-neuvotttelut käyty, potkut saatu ja joillain taustalla voi olla ongelmia, ei hyödytä ketään. Näihin asioihin yhteiskunta ei kuitenkaan anna tukea tarpeeksi, jotta pääsisi töihin. Aktiivimalli eriarvoistaa ihmisiä, se että on eri lähtökohdat elämään ei pitäisi tarkoittaa että mahdollisuuksia toisilla ei ole. Terveyspalvelut ovat kuralla, samoin sosiaalipalvelut. TE-toimisto on ylityöllistetty. Sinne nyt tupataan kymmeniä miljoonia, kun saman rahan voisi laittaa julkisen terveydenhuollon kehitykseen. Varmasti nyt joku huutelee:"Ei ole minun vikani" tai mitä aiemmassa kommentissa kerrottiin että "viattomia ihmisiä rankaistaan" viitaten yhteen päivään ilman julkista. Kyllä on ihmiset itsekkäitä. Ja tästä Suomen paniikista maksaa valtionvelkaa, olemme olleet tilastoissa aivan hyvällä mallilla aiemminkin, nyt sitä paniikilla maksetaan (vrt muut Euroopan maat). Kokoomus sanoi: koulutuksesta emme leikkaa. Ensin siis siitä leikattiin. Sitten terveyspalvelut ja nyt työttömät. Eli taloutta saatu "jaloilleen" verottamalla isoja yrityksiä vähemmän, kaikkea muuta enemmän. Kuka tästä hyötyy? Ei ainakaan tavallinen kansalainen. Eiköhän kohta keksitä joku "todella hienosti suunniteltu" rakennemuutos ja syydetä "säästöt" sinne. Kohta on tietkin siinä kunnossa ettei tarvitse bussillakaan ajella kenenkään. Minusta lietsotaan kun ummistetaan silmät toisten kanssaeläjien hädästä. Eli millä saamme Suomen talouden pyörimään? Ei ainakaan sortamalla huono-osaisempia, oli kyse varakkuudesta, asuinpaikasta tai sairaudesta. Tiedoksi että se, kun BKT nousee ei tarkoita että ihmisillä menee hyvin. Se on keskiarvo. Tuloerot kasvavat huimaa vauhtia. Mistä on loppujen lopuksi valtio tehty:siinä asuvista ihmisistä. Toivon todella että koette elämää ja kokeilette byrokratian rattaassa pyörimistä, ennen kaikkea otatte selvää asioista. Tämä on tietoyhteiskunta, mutta tyhmyys on vallitseva aate.

N29 (ei työtön)

Vierailija31.01.2018 02:572 kuukautta sitten

Turha sitä SAK:ta, AKT:tä tai SDP:tä on tästä syyttää, syyttäkää sitä tahoa jonka toimien seurausta tämä on eli Keskustaa, Kokoomusta ja Sinisiä. Ihan oikein, että noustaan tuota aktiivimallia vastaan, millä vaan kyykytetään työtöntä. Moni vaan aattelee, että ei tuo aktiivimalli itseään koske, mutta se voi olla yks kaunis päivä kun työnantaja pistää ulos ja sitten sitä jo aktiivimalli koskeekin.

Vierailija31.01.2018 14:102 kuukautta sitten

Tämä mielenilmaus on oikeutettua aktiivimallia vastaan..

Vierailija31.01.2018 16:362 kuukautta sitten

Ei minun mielestä yksi päivä ilman linkkejä ole mahdoton. Toki ymmärrän niitä, jotka ovat tottuneet menemään linkeillä töihin, mutta miettikää se on vain yksi päivä (luulisin) ilman linkkejä. Linja-auton kuljettajat eivät voi sille mitään, että linkit pysäytetään perjantaina.

Vierailija01.02.2018 21:192 kuukautta sitten

Siis eikö bussit kulje ollenkaan huomenna 2.2.2018? Meinaan 03.00-18.00 ? Oppitunnit alkais siinä 12.30 aikaan.

Kiitos paljon vastaajalle.

Vierailija01.02.2018 23:002 kuukautta sitten

Kulkeeko 13M perjantaina?

Vierailija02.02.2018 06:312 kuukautta sitten

VIP LINKIT NÄKYVÄT KULKEVAN

 

Vierailija02.02.2018 10:322 kuukautta sitten

Onko tietoa kulkeeko linja 41? Esim koivurannan autot.

 

Nopea vastaus olisi arvostettu

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua

Avoinna ma 10-17, ti-pe 10-16
HUOM: ma 30.4. poikkeava aukioloaika 10-13

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114

Yhteydenotot aukioloaikojen ulkopuolella:
Jyväskylän kaupungin palautepalvelu


Copyright © 2018 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Uutiset » Mielenilmaus aktiivimallia vastaan seisauttaa paikallisliikenteen 2.2.2018 Jyväskylän seudulla