Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen seutulipputuotteiden myynti päättyy Matkahuollossa 28.2.

Matkahuollon seutulipulla matkustaminen on vähentynyt Jyväskylän alueen paikallisliikenteessä voimakkaasti vuodesta 2015 alkaen. Käyttäjämäärien hupeneminen ei ole pienentänyt Matkahuollolle maksettavaa seutulippukorvausta, mistä syystä paikallisliikenteen järjestämisestä vastaava Jyväskylän kaupunki on irtisanonut Matkahuollon seutulippusopimuksen päättymään 1.3.2017 alkaen.

Sopimuksen päättyminen tarkoittaa Matkahuollosta ostettavien Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen seutulipputuotteiden myynnin päättymistä 28.2. Helmikuun 2017 loppuun mennessä ostetuilla seutulipuilla voi matkustaa normaalisti niiden voimassaoloajan päättymiseen saakka.

Lakkautus koskee vain Matkahuollon myymiä Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen seutulippuja. Muiden kuntien seutulipuilla voi matkustaa Jyväskylän paikallisliikenteen vyöhykkeillä aiempaan tapaan niiden kilometrimäärittelyjen puitteissa. Myös Matkahuollon valtakunnalliset liput (sarjakortit, bussipassit ja Kelan toisen asteen opiskelijalipputuotteet) kelpaavat Jyväskylän paikallisliikenteen autoissa jatkossakin.

Waltti korvaa seutulipun valtaosalla matkustajista

Seutulipun käytön vähenemisen taustalla on asiakkaiden siirtyminen Waltti-lipputuotteiden käyttäjiksi. Syksyllä 2016 Jyväskylän paikallisliikenteessä tehtiin Waltti-lipuilla noin 96 prosenttia matkoista, kun seutulipun osuus jäi reiluun yhteen prosenttiin. Seutulipulla on nykyisin kuukausittain noin 320–350 käyttäjää, joista valtaosa matkustaa lipullaan Jyväskylän, Laukaan tai Muuramen alueilla.

Suurimmalle osalle Matkahuollon seutulipputuotteilla matkustavista asiakkaista löytyy nykyistä vastaava lipputuote Waltti-lipputuotteiden valikoimasta. Kaupunkiseudun ulkopuolelle matkustaville noin 50-60 asiakkaalle ei toistaiseksi ole osoittaa Matkahuollon seutulippua vastaavaa, edullista kausilipputuotetta. Vaihtoehdoksi jää siirtyä Matkahuollon muiden lipputuotteiden, esimerkiksi sarjakortin käyttäjiksi.

Waltti-lippujen kelpoisuus paikallis- ja seutuliikenteessä

Waltti-järjestelmän lipuilla voi tätä nykyä matkustaa paitsi kilpailutetun kaupunkiliikenteen Linkki-linjoilla, myös seutuliikenteen linjoilla Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa. Lisäksi Waltti-lippujärjestelmän korttimuotoisella arvolipulla voi matkustaa kaupunkiseutujen Waltti-liikenteessä kaikkialla Suomessa.

Jyväskylän seudun Waltti-lipputuotteiden kelpoisuus:

  • Jyväskylän seudun joukkoliikenteen Linkki-linja-autot, linjat 1–39 ja 42
  • Jyväskylän palveluliikenteen Linkki-VIP-autot
  • Laukaan palveluliikenne
  • Seutuliikenteen linja 13M vuorot yhteysvälillä Jyväskylä–Muurame–Korpilahti
  • Seutuliikenteen linja 41, Jyväskylän Liikenne Oy:n ja Koivuranta Oy:n liikennöimät vuorot yhteysvälillä Jyväskylä–Laukaa
  • Matka Mäkelän liikenteessä yhteysvälillä Jyväskylä–Kuohu
  • ELY-keskuksen Savonlinjan liikennöimä Waltti-linja yhteysvälillä Jyväskylä–Lievestuore

Linkki-palvelupiste opastaa Waltti-matkakortin käyttäjäksi siirtyvää

Seutulipusta Waltti-lippuun vaihtava saa opastusta lipputuotteista ja niiden käytöstä paikallisliikenteen Linkki-palvelupisteessä. Palvelupiste sijaitsee Jyväskylän keskustassa kauppakeskus Forumin yhteydessä (Asemakatu 7) ja on avoinna maanantaisin kello 10–17, tiistaista perjantaihin kello 10–16. Waltti-lippuja myydään ja ladataan myös Jyväskylän Sokoksen lipunmyynnissä tavaratalon aukioloaikoina.

Uudesta matkakortista peritään palvelupisteissä lippuhinnan lisäksi viiden euron korttimaksu. Korttimaksulta välttyy, jos tilaa Waltti-matkakorttinsa nettipalvelusta https://nettilataukset.waltti.fi ja lataa sille palvelussa joko arvo- tai kausilipun. Posti tuo tilatun Waltti-kortin kotiin ja se on saman tien käyttövalmis.

Sähköinen tietopaketti Waltti-lipuista löytyy osoitteesta http://linkki.jyvaskyla.fi.


Lisätiedot: Jyväskylän seudun joukkoliikenne, joukkoliikenneinsinööri Ari Tuovinen, p. 014 266 7593, ari.tuovinen[at]jkl.fi

24.1.2017Kristiina Pentikäinen

Kommentit (21 kommenttia)

Kirjoittaja
Viesti
Vierailija26.01.2017 17:483 kuukautta sitten

Hei. Olen matkustanut työmatkoja busseissanne yli 15 vuotta. Ja seutulippu on toiminut hyvin. Tässä matkanvarrella Korpilahti liittyi Jyväskylään ja lippu toimi hyvin. Asun Korpilahden kirkolta 8 km Jämsään päin Painaa-Saakoski rajalla mikä kuuluu Jyväskylään. Veroni maksan myös Jyväskylään. Nyt Valttikortin raja (vyöhykeraja) on piirretty mielivaltaisesti päättymään Nelospirtin pysäkille, josta on matkaa meille vielä 5 km. Miten matkustan tuon loppumatkan? Jyväskylän virallinen raja ei siihen pääty. Siitä on 10 km vielä matkaa Jyväskylän ja Jämsän rajalle (Juokslahti). Jos kortin tarkoituksena on järjestää jyväskyläläisille edullista kyytiä niin miksi tuo vyöhykeraja on laitettu väärin?

Seutulipun korvaisi siis ilmeisesti sarjalippu. Nyt olen saanut seutulipun 90 €/kk maksulla. Valttikortti maksaisi Korpilahdelle 80 € mutta minun tuleva sarjalippuni hinta on ilmeisesti alk. 128 €.!!!!! 8 kilometrille tulee hintaa aika lailla. Seutulippu Jämsään on maksanut 148 € eli kyllä tuo suhteellinen matkalipun korotus on liian iso tässä tapauksessa. Minulta on Jämsään yli 23 kilometria ja hinta on melkein sama. Vaadinkin että tuo Valttikortin vyöheraja on oikaistava että pystyn Jyväskyläläisenä sitä käyttämään.

13 M:stä tulee nyt valttibussi. Eli linja-autoja millä kotiinpäin pääsee jää pois monta tässä uudistuksessa myös.

Muutoinkin kalusto on huonoa ja vanhaa mutta tämän uudistuksen myötä myös palvelunne huononee ja hinta nousee lähes puolella.

Kyllä kaikille jyväskyläläisille on tarjottava mahdollisuus käyttää Valttikorttia Tuossa ylätekstissä puhutaan vaan Jyväskylästä, Laukaasta ja Muuramesta. Kyllä Korpilahtikin kuuluu Jyväskylään. Miten se on totaalisesti unohdettu tässä uudistuksessa.

Korjatkaa nyt vauhdilla tämä epäkohta että voin ottaa Valttikortin käytöön heti maaliskuussa.  

Vierailija26.01.2017 18:013 kuukautta sitten

Samalla on näköjään viitattu kintaalla sille, että aika moni kulkee Jyväskylästä Muurameen ja Korpilahdelle töihin. Waltilla näköjään hienosti nykyään pääsee jopa matkustamaan linjalla 13M, mutta milläs käyt virka-aikaan töissä Korpilahdella, kun "aamun"ensimmäinen 13M-vuoro on siellä klo 13.50??

Matkahuollon 44 matkan sarjalippu (n. kuukauden työmatkat) tuolle matkalle tulee maksamaan melkein 250 euroa entisen 90 euron sijaan, eikä lipulla enää edes pääsisi matkustamaan kaupunkiliikenteessä. Ei kukaan maksa tällaisia hintoja päivittäisliikenteessä. Sen myötä saadaankin lakkauttaa vakiovuorot Korpilahdelle ja Jämsään.. Hienosti kannustetaan joukkoliikenteen käyttöön!

Opettaja31.01.2017 10:402 kuukautta sitten

Sama ongelma edessä kuin yllä olevalla. Kuljen pääsääntöisesti klo 7.55 bussilla, joka ei ole 13M, töihin Jyväskylästä Korpilahdelle töihin ja olen siis kaupungin palkkalistoilla. En pystyisi enää hyödyntämään korttia kaupungin sisäisessä liikenteessä arkena ja viikonloppuisin. Todella hienosti ajateltu kaupungin työtekijöiden työmatkojen tukemista ja joukkoliikenteen hyödyntämistä.

Kohta entinen bussimatkailija31.01.2017 18:572 kuukautta sitten

Olipa mielenkiintoinen uutinen ja tiedotettiin jo 2 kk:n kuluttua päätöksestä (asia oli päätetty jo marraskuussa ). Tämä lienee ollutkin tiedotustaktiikka ja strategisesti tämä muutos tukee varmaankin kaupungin suosittelemaa joukkoliikenteen käyttöä ja ympäristöystävällisyyttä. Nythän työmatkan kulkijalle jää vaihtoehtoiseksi joko kulkea henkilöautolla, polkupyöräillä tai kävellä päivittäin 30 km suuntaansa. On ehken jäänyt joukkoliikennesuunnittelijalta otttamatta huomioon se seikka, että Linkki-linjoista kulkee etelän suuntaan esim. Korpilahden taajamaan (on siis Jyväskylän kaupunginosa jo vuodesta 2009) vain linja 13M. Työmatkailijoiden lisäksi tämä koskettaa myös Alkion opiskelijoita, lukiolaisia, JKL:n keskustan harrastuksiiin matkaavia nuoria. Näin erinomaisesti Jyväskylässä kannustetaan käyttämään joukkoliikennettä ( seutulippu ollut 90 €, nyt maaliskuusta käytettävä Matkahuollon 44 matkan sarjalippu 215,20 € eli lippuhinnan korotus 139 % ), todella kestävää kehitystä. 13M:n aikataulusta mainittakoon , että " aamun " ensimmäinen vuoro lähtee Kauppatorilta klo 13.15 (ma-pe) Korpilahdelle.

 

Vierailija01.02.2017 10:192 kuukautta sitten

Samaa mieltä. Pitänee huomauttaa että me Korpilahdelta myös Jyväskylään kuulumme ja sinne verot maksamme. Ihan on korotus lipun hintaan päätähuimaava. Mutta eihän se mitään miten ne 50-60 töihin pääsevät. Onhan se helppo Muuramesta valttikortilla matkustaa kun autoja menee tämän tästä. Mikä idea tämä on, että tahallaan vaikeutetaan joukkoliikenteen käyttöä kun siihen pitäisi kannustaa. Pitääkö paikkansa että vyöhykeraja on arpomalla piirretty eikä ole yhtä kuntien rajan kanssa. Ihmettelen tätä touhua. Näin Jyväskylä palvelee veronmaksajiaan

Surullinen02.02.2017 12:432 kuukautta sitten

Sama ongelma vammaisella pojallani kuten muillakin.Hän on kulkenut sujuvasti 90 € seutulipulla töihin Korpilahdelle; ensin kaupunkialueen sisällä keskustaan, Jkl liikenteen bussilla 7.55 Korpilahdelle josta palannut keskustaan joko 13M tai Jkl liikenteen bussilla. Nyt olisi siis ostettava Waltti-kortti ja aloitettava pelaaminen kahdella kortilla, hmm. Ja maksettava kuukausittain runsaasti lisää. Taitaa työnteko pojalla tällä menolla Korpilahdella loppua. Kaupunki on korvannut tähän mennessä hänelle seutulipun hinnan, ettei sentään miinukselle menisi työssäkäynti Korpilahdella, "palkka" kun on reilusti alle 10€ päivä! Asia olisikin helposti hoidettu, jos hän voisi tehdä alansa töitä Jyväskylän kaupunkialueella, mutta mutta... Kaupungilta todella välinpitämätöntä toimintaa näitä vaatimatonta 50-60 matkustaja kohtaan. Ehkä kaupunki tarjoaa heille nyt vastineeksi taksikyydit Korpilahdelle?

Vierailija02.02.2017 20:072 kuukautta sitten

Tämä on oikeasti aivan törkeä päätös! Miten voi Jyväskylän paikallisliikenteen busseilla päästä sujuvasti aamusta iltaan mm. Laukaaseen ja Muurameen, mutta ei Korpilahdelle, joka on SAMAA KAUPUNKIA??! Uskaltaisiko joku kaupunkin päättäjä pikkuhiljaa ottaa jotain kantaa asiaan, vai aiotteko pysyä hiljaa?

Ari Tuovinen03.02.2017 16:132 kuukautta sitten

Pahoittelemme seutulipun käyttäjille lipputuotteen lakkauttamisesta aiheutuvaa harmia, sekä Korpilahden suunnalla että muilla suunnilla, jossa seutulippu on ollut käytössä. Korpilahden ja Jyväskylän välillä matkustaville tilanne ei kuitenkaan ole yhtä hankala kuin muilla seutuliikenteen suunnilla, sillä siihen on luvassa parannusta jo kesällä. Jyväskylä–Jämsä –välin liikenne on Keski-Suomen ELY-keskuksen hallinnoimaa liikennettä. Nykyinen sopimus on siellä päättymässä kesällä, joten ELY kilpailuttaa liikenteen kevään 2017 aikana. Jyväskylän joukkoliikenteen viranomainen on neuvotellut kilpailutuksen ehdoista ELY-keskuksen kanssa. Neuvotteluissa on sovittu, että uuden sopimuksen astuessa voimaan kesäkuussa 2017 Jyväskylän Waltti-liput kelpaavat kaikissa Jämsän suunnan seutuliikenteen vuoroissa Jyväskylän (ja Muuramen) alueilla. Samoin Waltti-kortilla voi matkustaa Korpilahdella Saakoskelle eli aina kunnan rajalle saakka. Jämsään asti Jyväskylän Waltti-lipulla ei kuitenkaan ole mahdollista matkustaa myöskään jatkossa. Korpilahden liikenne tukeutuu vahvasti Jämsän suunnan seutuliikenteeseen, jonka järjestämisestä vastaa Keski-Suomen ELY-keskus. ELY kilpailutti Jämsän suunnan liikenteen vuonna 2014. Waltti-lippu-ja maksujärjestelmä oli tuolloin vielä keskeneräinen, joten sitä ei Jyväskylä–Jämsä –yhteysvälin liikenteen kilpailutuksessa pystytty ottamaan huomioon. Jyväskylän ja Korpilahden välillä kulkeva linja 13M on osa ELY:n kilpailuttamaa liikennepakettia, mutta sitä hallinnoi Jyväskylän joukkoliikenteen viranomainen. Siitä syystä kaupungin oli mahdollista neuvotella liikennöitsijän kanssa erillinen sopimus, jonka perusteella Jyväskylän Waltti-liput voitiin ottaa linjalla 13M käyttöön etuajassa, eli jo viime vuoden lopulla. Seutulippusopimuksen irtisanomisesta uutisoitiin heti joukkoliikennejaoston marraskuun kokouksessa tehdyn päätöksen jälkeen. Varsinainen asiakastiedotus sovittiin Matkahuollon kanssa hoidettavaksi yhteistyössä tammikuussa 2017. Edellisissä kommenteissa esitetyt, valitettavat asiakkaisiin kohdistuvat muutokset olivat etukäteen tiedossa, mutta kun sopimusneuvottelut Matkahuollon kanssa nykyisiin käyttäjämääriin nähden kohtuuttomista korvaussummista eivät tuoneet ratkaisua, ei joukkoliikennejaostolla ikävä kyllä ollut muuta vaihtoehtoa.

Vierailija03.02.2017 17:082 kuukautta sitten

Milloin linjalla 40 käy Waltti-liput?

Seutulippusopimuksen irtisanomisen johdosta kuukausittaiset bussimatkustamisen kustannukset nousevat kohdallani 90 eurosta 185 euroon!! Että kiitos vaan.

Vierailija05.02.2017 17:152 kuukautta sitten

Tämä ei voi olla mahdollista!!!! Olen palaamassa työelämään opiskelujen jälkeen ja työaikaani ei sovi 13M linjan kulkuvuorot lainkaan. Olen ollut seutulippulainen monta vuotta ja nytkö se ei käy enää!!!!! Miten voi olla mahdollista, että Korpilahti jää aina muutosten negatiiviselle puolelle??? Muuramesta pääsee Waltilla, Jämsä kulkee edelleen samoilla lipuilla MUTTA KORPILAHTI, joka on JYVÄSKYLÄÄ ei mahdu mukaan muutoksiinne???? Ilmoitatte vain yksioikoisesti muuttavanne lippuja, ilman riittävää varoaikaa, ihan miten tuumaatte, niinkö???

Nyt minun pitäisi siis kulkea töihin kertalipulla???? Maksaa hirveän suuri kertamaksu ja kaikki muut onnelliset pääsevät Waltilla paitsi me väliinputoajat?? Ei lohduta yhtään , että kesäkuussa tulee muutos, jos tulee, en enää usko teihin yhtään, niin tässä on vielä monta kuukautta välissä. On kyllä ihme , että voidaan yksipuolisesti saattaa osa vakituisista matkustajistanne todella kalliiseen ja hankalaan välikäteen vain ilmoittamalla, että voi voi!!!! Eikö ole enää missään oikeudenmukaisuutta vaan osa joutuu rahoittamaan kalliilla teidän päätöksenne. Minulla tulee olemaan todella isot menot teidän vuoksenne , joten jätän teidän palvelunne väliin jos muutoksia ei tule heti meille väliinputoajille myös ja annan mieluummin nekin lippurahat kimppakyyteihin tai vaikka naapurin emännälle kiitokseksi, että pääsen töihin!!! Sekin tuilee halvemmaksi!

Olen kyllä todella pöyristynyt päätöksestänne. Kiitos vaan tyhjästä!!!!

Ari Tuovinen06.02.2017 12:242 kuukautta sitten

Vastaus kysymykseen "Milloin linjalla 40 käy Waltti-liput?": Kyse on niin ikään Keski-Suomen ELY-keskuksen hallinnoimasta linjasta, jota koskeva siirtymä-ajan liikennöintisopimus päättyy keväällä 2018. Toistaiseksi ELY-keskus ei ole tehnyt päätöstä siitä, kilpailuttaako se linjan liikenteen vai tuleeko liikenteestä markkinaehtoista.

Jos ELY päättää kilpailuttaa liikenteen, yhtenä sopimusehtona on Waltti-lipun kelpaaminen linjan liikenteessä. Markkinaehtoinen liikenne taas tarkoittaa sitä, että liikennettä ei kilpailuteta, vaan liikenneluvallinen liikennöitsijä ajaa sitä itse määrittelemiensä aikataulujen ja reittien pohjalta. Matkustaminen on mahdollista liikennöitsijän määrittelemillä lipputuotteilla ja -hinnoilla, joten on mahdollista, että Waltti-liput eivät silloin liikenteessä kelpaa.

Vierailija07.02.2017 20:542 kuukautta sitten

On melkoisen surullista, että aikoina jolloin firmat taistelevat asiakkaista, joku saattaa uskolliset asiakkaansa vaikeaan tilanteeseen. Seutulipun poistuminen ja Walttiin siirtyminen maksaa minulle kuukaudessa 200 euroa enemmän, entiseen 90 euroon lisänä. Minä en pysty työstäni johtuen käyttämään linjaa 13M kertaakaan päiväni aikana, jolloin minulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jättää perheeni 5pv/vko ja pyytää tuttavilta yöpaikkaa välille maanantai-perjantai, jotta voin käydä töissä kohtuuhintaan. Onko se kohtuullista? Miksi Jyväskylän liikenne rankaisee jyväskyläläisiä asiakkaitaan tällä tavoin kohtuuttomasti. Miksi ei siirrytä Walttiin vasta kun vakiovuorot Jämsästä siirtyvät myös Waltin piiriin. On raskasta luopua kodistaan ja perheestään arkena siksi, ettei nykyajan liikennöitsijät pysty saamaan ratkaisua niin yksinkertaiseen asiaan kuin matkalippu. Toivon, että joku muu liikennöitsijä huomaa monien ahdingon ja tulee kilpailevaksi yrittäjäksi reitillenne. Ainakin minä siirryn silloin sinne. Töissä pitänee käydä mutta ei tällä hinnalla. Ja vain muutaman kilometrin siirtymän tähden 280 euroa....per /kk.

Vierailija13.02.2017 21:332 kuukautta sitten

Kiitos jyväskylän kaupunki ! Ette kannusta käyttämään jokkoliikennettä työmatkoilla . Me kaikki jotka käymme jonkun muun kunnan alueella töissä joudumme kohtuuttomiin kustanuksiin seutulipun poistumisen jälkeen . Matkahuollon sarjaliput ovat liian kalliita jokapäiväseen kulkemiseen ,joka on tähän asti perustunut seutulippun käyttöön! Ei ole mitään kannatusta että iso osa palkasta menee kulkemiseen työpaikalle ja takaisin .Verorahat kyllä kelpaa .Kaupunki voisi tehdä jotain muutakin kun vain pahoitella asiaa !

Vierailija16.02.2017 14:132 kuukautta sitten

Seutulippusopimuksen irtisanomisen johdosta kuukausittaiset bussimatkustamisen kustannukset nousevat kohdallamme välillä Jyväskylä- Suolahti 124 eurosta 293,40 euroon! Taitaa jäädä bussilla kulkeminen töihin tuollaisilla hinnoilla.

Työmatka Valtralle16.02.2017 21:122 kuukautta sitten

Ari Tuovinen - kysymys. Mikä estää saamasta Waltti lippua voimaan välille Jyväskylä-Suolahti? (Äänekoskella asuville seutulippu on jatkossakin käytössä samalle välille.)

Vierailija23.02.2017 10:302 kuukautta sitten

1.4.2017 tulee 10 vuotta, kun olen kulkenut Jyväskylän liikenteen samoilla vuoroilla Jyväskylä-Jämsä väliä töissä. Näiden vuosien ajan olen koko ajan käyttänyt seutulippua, jonka 30 pv:n hinta on tällä hetkellä 149€. Matkahuollon lipputuotteissa seutulipun loppuessa ainut "vastaava" vaihtoehto on 44 matkan lippu, joka tälle välille maksaisi 370€. Tähän päälle pitäisi maksaa vielä erikseen paikallisliikenteen maksut (vähintään kaksi matkaa päivässä). Tämä tarkoittaisi, että kuukauden matkakulut nousee reilusti yli 250%. Tässäkö on kiitos 10 vuoden asiakkuudesta? Tämä ei jää tähän!

Vierailija23.02.2017 20:282 kuukautta sitten

Vierailija kirjoitti:Kuljen työmatkaa monen muun kanssa Jyväskylä-Äänekoski väliä ja olemme hyvin eriarvoisessa asemassa koska J:kyläläisiltä poistetaan seutulippu, mutta Äänekoskelaiset voivat käyttää matkustaessaan J:kylään päin. Matkakortti tulee maksamaan 3 kertaa sen mitä seutulippu maksaa nyt (124€)! Kannustaako tämä käyttämään joukkoliikennettä , hei haloo Tuovinen ja Ström?! Eikö olisi voinut nykyinen käytäntö ollla niin kauan kunnes saadaan jokin yhtenäinen lippusysteemi? Minkähän lipun mukaan verottaja huomioi verotuksessa työmatkat? Niissä homeisissa busseissa kuljetaan päivästä toiseen... Että kiitos Jyväskylän kaupunki!!!!!!

On melkoisen surullista, että aikoina jolloin firmat taistelevat asiakkaista, joku saattaa uskolliset asiakkaansa vaikeaan tilanteeseen. Seutulipun poistuminen ja Walttiin siirtyminen maksaa minulle kuukaudessa 200 euroa enemmän, entiseen 90 euroon lisänä. Minä en pysty työstäni johtuen käyttämään linjaa 13M kertaakaan päiväni aikana, jolloin minulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jättää perheeni 5pv/vko ja pyytää tuttavilta yöpaikkaa välille maanantai-perjantai, jotta voin käydä töissä kohtuuhintaan. Onko se kohtuullista? Miksi Jyväskylän liikenne rankaisee jyväskyläläisiä asiakkaitaan tällä tavoin kohtuuttomasti. Miksi ei siirrytä Walttiin vasta kun vakiovuorot Jämsästä siirtyvät myös Waltin piiriin. On raskasta luopua kodistaan ja perheestään arkena siksi, ettei nykyajan liikennöitsijät pysty saamaan ratkaisua niin yksinkertaiseen asiaan kuin matkalippu. Toivon, että joku muu liikennöitsijä huomaa monien ahdingon ja tulee kilpailevaksi yrittäjäksi reitillenne. Ainakin minä siirryn silloin sinne. Töissä pitänee käydä mutta ei tällä hinnalla. Ja vain muutaman kilometrin siirtymän tähden 280 euroa....per /kk.

 

Vierailija26.02.2017 19:512 kuukautta sitten

Seutulipun poistuminen Korpilahti-Jyväskylä väliltä on erittäin suuri harppaus taaksepäin. Väliltä on tasaisesti lopetettu vuoroja eri liikennöitsijöiden toimesta tai ainakin pikavuorolle pitää kävellä ison tien varteen. Työssä käyminen on tehty suht hankalaksi kun ei satu tekemään 8-16 työaikaa. Nyt lipun hinta nousee ja/tai käytettävä kahta eri lippua. Usean tunnin odotus töihin mennessä tai töistä palatessa ei ole pitkään tarkoituksenmukaista. Ei jää pian muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä yksityisautoilun pariin. Ei lohduta että tilanne ehkä paranee parin kuukauden kuluttua. Vuoroja tuskin lisätään. Säännölliset työmatkaajat kun jää pikku hiljaa pois niin sittenhän voidaan taas lakkauttaa jokin vuoro kannattamattomana.

Vierailija09.03.2017 20:241 kuukausi sitten

Olipa järkytys kuulla tällä viikolla seutulipun lakkauttamisesta (missä ja miten tästä on tiedotettu?). Olen ollut tyytyväinen, Jyväskylään veroni maksanut, seutulipun käyttäjä Jyväskylä-Äänekoski välillä jo liki 20 vuotta. Nyt työmatkakulut vähintäänkin kolmiskertaistuvat (matkakortti + paikallisliikenteen jatkoyhteydet), mikä on jo aivan liian suuri lovi palkassa. Mitä on tarjolla seutulipun tilalle?

Matkustaja 29.03.2017 12:051 kuukausi sitten

Tulipa myös huomattua nämä loistavat muutokset kun yritin nykyistä seutulippuani käydä lataamassa. Olen kulkenut linjalla 40 kuten eräs ylläoleva kommentoijakin ja näiden lippumuutosten myötä kuukausittaiset kustannukseni nousevat noin sadalla eurolla. Opiskelijan näkökulmasta tilanne on kestämätön. Mielestäni on vastuutonta jättää vanhat asiakkaat tällaiseen tilanteeseen ja kiittää tällä tavalla kuluneista vuosista. Varsinkaan kun paikoitellen suhteelisen huonossa kunnossa olevalla kalustollanne matkustaminen ei ole ollut nautinto vaan lähinnä suorite. Hienoa että teillä on varaa valita asiakkaanne.

Aleksi Vesala30.03.2017 08:414 viikkoa sitten

Ystävällisesti pyydän Jyväskylän kaupungilta tietoa mahdollisista suunnitelmista ja neuvotteluista koskien Jyväskylän ja Suolahden välillä tapahtuvaa työmatkaliikennettä. Nyt kun seutulippu on voimassa enää 1-30 päivää riippuen siitä, kuinka latausjakso sattui, niin olisi kovin tärkeää saada lisätietoa lähitulevaisuudesta. Esimerkiksi, kannattaako työmatkaan sijoittaa auto, vai onko Waltti-vaihtoehto syntymässä pikapuoliin, jolloin voisi kuukauden pari matkustaa kalliimmalla sarjalipullakin, tai muita tietoja.

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua
ma 10-17 ja ti-pe 10-16
(7.8.-15.9. ma-pe 10-17)

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114
https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/

Copyright © 2017 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Uutiset » Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen seutulipputuotteiden myynti päättyy Matkahuollossa 28.2.