Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Kyydinvälityspalvelun toiminta käynnistyy Jyväskylässä 1.4.2016

Jyväskylässä aloittaa perjantaina 1.4.2016 toimintansa uusi kyydinvälityskeskus. Keskus hoitaa jatkossa Jyväskylän vammais- ja perusturvapalveluiden kuljetustilausten vastaanottamisen ja huolehtii ohjauksessa olevan kaluston käytöstä, ohjausjärjestelmän toimivuudesta, raportoinnista sekä toiminnan kustannustehokkuudesta. Lisäksi keskuksen välitettäväksi siirtyvät Jyväskylän Linkki-VIP-palveluliikenteen kuljetustilaukset.

Kyydinvälityspalvelun toimintaa pyörittää Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy, joka on Jyväskylän Aluetaksi Oy:n tytäryhtiö. Yhtiö työllistää noin 40 henkeä ja se on vastannut jo vuodesta 2005 vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain asiakkaiden matkatilausten vastaanottamisesta ja välittämisestä.

Keskus ottaa vastaan asiakkaiden tilauksia ympäri vuorokauden ja viikon jokaisena päivänä. Keskuksesta käsin ohjataan kilpailutetun sopimusliikenteen kalustoa, johon kuuluu taksiluvallisia henkilöautoja, joukkoliikenneluvallisia esteettömiä autoja sekä matalalattia-autoja. Lisäksi käytössä on Jyväskylän Aluetaksin ja Keski-Suomen Aluetaksin taksikalusto.

Uuden keskuksen käynnistämistä on valmisteltu Jyväskylän kaupungilla vuodesta 2013 alkaen ja valmistelutyötä on tehty hyvässä yhteistyössä muun muassa Jyväskylän vammaisneuvoston kanssa. Kyydinvälitystoiminnan tavoitteena on tuottaa palveluja resurssiviisaasti, vaarantamatta kuitenkaan asiakkaille tuotetun palvelun laatua. Ennen keskuksen toiminnan käynnistymistä palveluihin on Jyväskylässä vuositasolla käytetty noin 3,5 miljoonaa euroa.


Kyydin tilaaminen keskuksesta

Uuden kyydinvälityspalvelun asiakkaita ovat vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspalvelun asiakkaat sekä päivä-, työ- ja toimintakeskusten ryhmäkuljetusasiakkaat. Uuden palvelun piiriin siirtyville asiakkaille on lähetetty kotiin tietoa ja opastusta kuljetustilauksen tekemisestä. Aiheesta kiinnostuneille järjestettiin helmi-maaliskuun 2016 aikana myös info- ja keskustelutilaisuudet Korpilahdella ja Jyväskylässä.

Huhtikuun alusta alkaen VPL-asiakkaat tilaavat kyytinsä kyydinvälityspalvelun numerosta 014 266 3932. Kyydit tilataan kyydinvälityspalvelun numerosta myös Korpilahdella, ei enää suoraan autoilijoilta. Muualta kuin kyydinvälityspalvelusta tilattuja kuljetuksia ei korvata asiakkaalle.

Puhelu on normaalin paikallis- tai matkapuhelinverkkopuhelun hintainen, eikä hintaan lisätä erillisiä palvelumaksuja. Kyydinvälityspalvelu lähettää tilauksesta asiakkaan tarpeisiin sopivan auton kellonajasta riippumatta. Vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluasiakkaiden kannattaa tilata matka heti, kun matkan ajankohta on tiedossa. Meno- ja paluukyydin voi tilata samalla puhelulla. Viimeistään menokyyti pitää tilata tuntia ennen suunniteltua lähtöaikaa ja paluukyyti puolta tuntia ennen suunniteltua lähtöaikaa. Keskuksesta saa tilauksen yhteydessä tietoon arvioidun noutoajan.


Linkki-VIP-palveluliikenteen kyydit tilataan entisistä numeroista

Myös Jyväskylän Linkki-VIP-palveluliikenteen autoja ohjataan jatkossa kyydinvälityspalvelusta. Muutoin Linkki-VIPit liikennöivät samalla tavalla kuin ennenkin, eli aikataulujensa mukaisesti omilla alueillaan. Kyytiin pääsee matkan varrelta autojen aikataulupisteiltä ilman ennakkotilauksia. Ainoastaan kotiovelta noudot tilataan ennakkoon samoista autojen puhelinnumeroista kuin aikaisemminkin.

Kuljettajien asemesta asiakkaiden puhelut ohjautuvat jatkossa kyydinvälityskeskukseen. Asiakas maksaa puhelusta edelleen normaalin paikallis- tai matkapuhelinverkkopuhelun hinnan, ilman erillisiä palvelumaksuja. Kyydinvälityskeskus välittää kyytitilauksen ajoneuvojärjestelmän kautta autoon ja kuljettajalle. Uuden systeemin avulla Linkki-VIP-kuljettajat vapautetaan asiakaspalveluun ja puheluihin vastaaminen jää pois. Linkki-VIP-autojen reitit, aikataulut ja tilausnumerot löytyvät osoitteesta www.jyvaskyla.fi/liikenne/palvelu.


Palvelusta voi antaa palautetta

Palautetta kuljetuspalveluista otetaan vastaan Jyväskylän kaupungin sähköisen palautepalvelun kautta osoitteessa https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/fi/Feedback/30-Sosiaalipalvelut. Puhelimitse palautetta voi antaa myös matkan tilaamisen yhteydessä kyydinvälityskeskukselle, p. 014 266 3932.


Lisätiedot: kuljetussuunnittelija Sari Hyötyläinen, p. 014 266 7707, sari.hyotylainen[at]jkl.fi

31.3.2016Kristiina Pentikäinen

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua
ma-pe 10-17, puhelinpalvelu ma 10-17, ti-pe 10-16
avoinna ma 18.9. alkaen ma 10-17, ti-pe 10-16
HUOM: suljettu pe 8.9. koulutustilaisuuden vuoksi

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114
https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/

Copyright © 2017 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Uutiset » Kyydinvälityspalvelun toiminta käynnistyy Jyväskylässä 1.4.2016