Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Kyydinvälityskeskus käynnistää huhtikuussa toimintansa Jyväskylässä

Jyväskyläläisten henkilökuljetuksia ohjataan jatkossa kaupungin uuden kyydinvälityskeskuksen kautta. Huhtikuun 1. päivänä toimintansa aloittava Jyväskylän kyydinvälityskeskus palvelee pääasiassa vammais- ja vanhuspalveluiden henkilökuljetusasiakkaita sekä pitää yllä heidän kuljetustietojaan.

Toiminnan käynnistyttyä uusi keskus huolehtii kaikkiaan noin 13 000 asiakkaan kuljetustarpeista. Asiakaskunta muodostuu vammaispalvelulain mukaiseen kuljetusetuun oikeutetuista noin 2000 asiakkaasta sekä päivä-, työ- ja toimintakeskusten noin 1000 ryhmäkuljetusasiakkaasta. Lisäksi kyydinvälityskeskus hoitaa Jyväskylän Linkki-VIP–palveluliikenteen kaikkiaan noin 10 000 asiakkaan tilaussoittoihin vastaamisen.

Jyväskylän kyydinvälityskeskuksen palveluntuottajaksi on kilpailutuksen perusteella valittu Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy. Myös autot kyydinvälityskeskuksen tarpeisiin on kilpailutettu tammikuussa 2016.

Infotilaisuudet Korpilahdella 24.2. ja Jyväskylässä 10.3.

Henkilökuljetusten uudistusta esitellään kahdessa samansisältöisessä infotilaisuudessa, jotka järjestetään Korpilahden toimintakeskuksessa (Ahotie 1) keskiviikkona 24.2. klo 16.00–17.30 ja Jyväskylän kaupunginkirjaston Minnansalissa (Vapaudenkatu 37–41) torstaina 10.3. klo 16.00–17.30.

Infotilaisuuksiin ovat tervetulleita tulevan kyydinvälityskeskuksen asiakkaat, heidän läheisensä sekä kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet. Tilaisuudet keskittyvät kyydinvälityskeskuksen toiminnan esittelyyn ja niissä on mahdollista esittää kysymyksiä palvelusta vastaaville Jyväskylän kaupungin vammais- ja vanhuspalveluiden sekä kaupunkirakenteen henkilökuljetusyksikön työntekijöille.

Palvelu säilyy turvallisena, helppokäyttöisenä ja luotettavana

Jyväskyläläisen vammaispalveluiden matkaoikeusasiakkaan näkökulmasta palvelu pysyy kuta kuinkin entisenä: Kuljetukset tilataan samasta numerosta kuin aiemminkin. Asiakas maksaa matkastaan entiseen tapaan omavastuuosuutensa, samansuuruisen tai jopa edullisemman kuin tähän saakka. Jos kyydissä on useampi matkustaja, on omavastuuosuus on pienempi. Kyydinvälityskeskus vastaa siitä, että kuljetukset toimivat ja asiakas saa tilaamansa kyydin.

Muutokset koskevat pääasiassa Korpilahden aluetta, jossa kyydit tilataan autoilijoiden tai taksikeskuksen sijaan jatkossa ainoastaan kyydinvälityskeskuksen numerosta. Korpilahdella käytöstä poistuvat myös asiakkaan X-Card2-tunnistekortit. Kaikki kuljetustilaukset pitää 1.4.2016 alkaen tilata kyydinvälityskeskuksesta, sillä muuta kautta tilattuja kyytejä ei korvata.

Vanhuspalveluiden päiväkeskusasiakkaiden sekä työ- ja toimintakeskusten ryhmäkuljetusasiakkaiden asiakastiedoista ja kuljetusreiteistä pidetään jatkossa kirjaa kyydinvälityskeskuksessa. Kyydinvälityskeskus toimii yhteistyössä päivä-, työ- ja toimintakeskusten kanssa ja aikatauluttaa sekä reitittää asiakkaiden kuljetukset kilpailutetun sopimusliikenteen autoille. Jos kysyttävää kuljetuksista on, niistä voi edelleenkin olla yhteydessä omaan päivä- työ tai toimintakeskukseen.

Linkki-VIP-palveluliikenteen autokohtaiset tilausnumerot säilyvät muutoksessa entisinä, mutta kuljettajien asemesta asiakkaiden tilauspuhelut ohjautuvat jatkossa kyydinvälityskeskukseen. Keskus välittää kuljetustilaukset suoraan ajoneuvolaitteille, joten kuljettajat voivat keskittyä turvalliseen ajamiseen ja matkustajien palvelemiseen. Aikataulupisteiltä nousevien palveluliikenteen asiakkaiden ei jatkossakaan tarvitse ilmoittaa kyytitarpeitaan etukäteen, vaan he voivat käyttää palvelua aiempaan tapaan.

Jyväskylän tavoitteena on kyydinvälityskeskuksen avulla laajentaa resurssiviisasta ajattelua myös henkilökuljetusten järjestämiseen. Kuljetusten kilpailuttamisen kautta syntyvien kustannussäästöjen lisäksi matkojen yhdistelyllä saadaan vähennettyä autojen vajaakäyttöä sekä reittien päällekkäisyyksiä.

Kun autoja tarvitaan saman asiakasmäärän hoitamiseen aiempaa vähemmän, ristiin rastiin ajelu vähenee ja toiminnassa voidaan entistä paremmin ottaa huomioon myös ympäristöarvoja. Uusimuotoisella palvelulla on myös sosiaalisia ulottuvuuksia: yhdellä kyydillä matkustaminen synnyttää usein vuorovaikutustilanteita. Niissä matkakumppaneihin tutustuminen ja sitä kautta kokemuspiirin laajentaminen voi sujua varsin vaivattomasti.

Kyydin tilaaminen kyydinvälityskeskuksesta

Jotta uusi kyydinvälityskeskus voi hoitaa vammaispalvelulain matkaoikeusasiakkaiden kyytijärjestelyt asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla, kyydin tilaamisessa pitää ottaa huomioon muutama seikka. Kyytitilaukset pitää tehdä viimeistään tuntia ennen aiottua matka-ajankohtaa, mielellään jo aikaisemmin, esimerkiksi edeltävänä päivänä tai edellisellä viikolla.

Tilatussa kyydissä voi jatkossa matkustaa muitakin asiakkaita tai heitä voidaan poimia autoon matkan varrelta. Kyydinvälityskeskus tekee reititykset kyytitilausten perusteella ja päättää mikä sopimusliikenteen auto kulloinkin paikalle saapuu: pienoisbussi, esteetön auto vai henkilöautotaksi. Kaluston järkevän käytön mahdollistamiseksi kyydinvälityskeskus ei pysty toteuttamaan asiakkaan toiveita tietyn tai tutun kuljettajan kyydistä.


Lisätiedot:
– palvelupäällikkö Kari Ström, Jyväskylän kaupunkirakenne/ henkilökuljetukset, p. 014 265 5139, kari.strom[at]jkl.fi
– palveluesimies Eila Ahvenainen, Jyväskylän vanhuspalvelut, p. 014 266 3687, eila.ahvenainen[at]jkl.fi
– johtava sosiaalityöntekijä Emmi Hanhikoski, Jyväskylän vammaispalvelut, p. 014 266 3910, emmi.hanhikoski[at]jkl.fi

11.2.2016Kristiina Pentikäinen

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Asiakaspalvelu
Linkki-palvelupiste, avoinna ma 10-17 ja ti-pe 10-16
HUOM: Suljettu pe 7.4.

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114
https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/

Copyright © 2017 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Uutiset » Kyydinvälityskeskus käynnistää huhtikuussa toimintansa Jyväskylässä