Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Linkillä matkustaminen on turvallista

Facebookin Jyväskylä-puskaradiossa ja sanomalehti Keskisuomalaisessa on 2.9. alkaneella viikolla käsitelty Linkki-paikallisliikenteessä sattunutta vahinkotapausta. Siinä rollaattorimatkustaja oli kaatunut linja-autossa kuljettajan liian aikaisen liikkeelle lähdön seurauksena.

Paikallisliikenteen järjestäjänä Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen alueella toimii Jyväskylän kaupunki. Olemme seuranneet tiiviisti aiheesta käytyä keskustelua, ja olemme vilpittömän pahoillamme asiakkaallemme aiheutuneesta vahingosta. Olemme olleet yhteydessä kaatuneeseen asiakkaaseen hänen vointinsa tarkistamiseksi ja tapahtuman läpi käymiseksi. Suhtaudumme vahinkotapauksiin vakavasti ja selvitämme perinpohjaisesti tietoomme saapuneet tapahtumat yhteistyössä liikennöitsijän kanssa.

Mikäli Linkki-matkustuksen aikana tapahtuu vahinko, tärkeintä on ilmoittaa aina ensin linja-auton kuljettajalle, mitä on sattunut. Kuljettaja ei välttämättä ehdi seuraamaan matkustamon tapahtumia ajon aikana. Jos loukkaantumiseltaan ei pääse liikkumaan, kuljettajan huomion voi kiinnittää huutamalla tai pyytää kanssamatkustajilta tähän apua. Kuljettajan tehtävä on auttaa itsensä loukannutta matkustajaa, tarkistaa tämän vointi ja hälyttää tarvittaessa ensiapua. Kuljettaja raportoi vahingosta esimiehelleen ja tapahtumasta tehdään kirjallinen ilmoitus liikennöitsijän vakuutusyhtiölle mahdollisten jälkiseuraamusten varalta. Jälkikäteen vahinkoa voi olla vaikeaa selvittää, silminnäkijöitä tavoittaa tai esimerkiksi vakuutusyhtiölle todentaa sitä, miten vahinko tapahtui.

Palaute auttaa kehittämään palvelua

Joukkoliikenteelle voi lähettää palautetta palvelussa kohtaamistaan vaaratilanteista. Palautekanavamme löytyy nettisivulta http://linkki.jyvaskyla.fi. Vastaamme palautteisiin ja selvitämme niiden taustoja yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa. Saapuneet asiakaspalautteet vastauksineen ovat julkisia ja niitä voi lukea netissä. Halutessaan oman asian julkaisun voi palautepalvelussa myös kieltää.

Asiakaspalvelun laatu on Linkille tärkeä asia ja sitä seurataan mm. kolme kertaa vuodessa tehtävin asiakaspalvelun laatumittauksin. Mittauksissa arvioidaan kuljettajan ystävällisyyttä, ajotapaa ja auton siisteyttä. Ulkopuolinen tutkimuslaitos haastattelee jokaisella mittauskerralla 600 satunnaisesti valittua Linkki-matkustajaa eri linjoilla ja eri kellonaikoina. Matkustajien palvelulle antama keskimääräinen arvosana on 4, kun asteikko on 1–5 (1=huono, 5=erinomainen). Tutkimuksia on tehty vuodesta 2015 alkaen. Palvelusta annetut arvosanat ovat vuosi vuodelta parantuneet, mikä selkeästi kertoo asiakkaiden arvostavan Linkin kuljettajien tekemää työtä. Päivittäin liikenteessä sattuu sellaistakin, että Linkkien kuljettajat estävät ennakoivalla ajamisellaan vakaviakin onnettomuuksia. Tällaiset tapaukset ikävä kyllä harvoin päätyvät puskaradioihin tai lehtien palstoille.

Siihen nähden, että Linkeissä kulkee monen ikäisiä ja kuntoisia ihmisiä, matkat sujuvat pääosin turvallisissa merkeissä ja onnettomuuksia sattuu vähän. Kun matkoja tehdään Linkki-paikallisliikenteessä noin 7,5 miljoonaa vuodessa, olisi ihme, jos vahinkoja ei sattuisi lainkaan. Sattuneista vahingoista pyrimme kuitenkin ottamaan opiksi ja kehittämään toimintaamme niin, että matkustaminen olisi jatkossa yhä turvallisempaa. On tärkeää, että sattuneista vaaratilanteista ja vahingoista raportoidaan suoraan joukkoliikenteelle ja niistä on mahdollisuus pyytää asianomaiselta myös lisätietoja. Some-kanavat ovat varmasti hyviä keskustelu- ja vertaistukikanavia, mutta varsinaiset palautteet on parempi lähettää suoraan palvelun järjestäjälle.

Asiakkaan omatoimista vahinkojen ennaltaehkäisyä ei myöskään kannata unohtaa. Jos olo on autoon tullessa hutera ja liikkuminen hankalaa, kuljettajaa saa ja pitää pyytää viivyttämään liikkeelle lähtöä, kunnes on päässyt istumaan. Pyyntö on hyvä esittää riittävän selkeästi ja kuuluvasti. Aina ei matkustajan liikkumisrajoite tai vointi näy päälle päin, siksi siitä kannattaa varmuuden vuoksi kertoa kuljettajalle. Tapaturman ehkäisy on monesti pienestä kiinni.

Palautetta kannattaa siis antaa – niin turvallisuudesta kuin muistakin Linkki-palvelun kehittämistarpeista.

Lisätiedot: palvelupäällikkö Kari Ström, p. 014 266 5139, kari.strom[at]jyväskyla.fi

6.9.2019Kristiina Pentikäinen

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua

Käyntiosoite: Asemakatu 7, Jyväskylä

Aukioloajat:
ma klo 10-17, ti-pe klo 10-16

Puhelinpalvelu ma-pe 9-12
p. 014 266 0114

Yhteydenotot aukioloaikojen ulkopuolella:
Jyväskylän kaupungin palautepalvelu


Copyright © 2019 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Uutiset » Linkillä matkustaminen on turvallista