Kaupunginjohtaja Koivisto haluaa lisää väkeä Linkkien kyytiin
Vihreät Linkit erottuvat edukseen Jyväskylän katukuvassa, myös kaupunginjohtaja Timo Koiviston mielestä.
- Ilme on nyt raikas ja pirteä. On tärkeää joukkoliikenteen imagolle, että uusittu kalusto näyttää hyvältä ja linja-autoissa on mukava matkustaa.
Ulkoasun puunaus on kuitenkin vain yksi rakennuspalikka joukkoliikenteen järjestämisessä. Jyväskylän kaupungin päätöksillä on iso vaikutus siihen, mihin suuntaan Linkkien tie vie tänään ja tulevaisuudessa.
- Kaupungilla on tosi tärkeä rooli joukkoliikenteen edistämisessä. Teemme kaikkemme, jotta sekä kevyen- että joukkoliikenteen matkatapaosuudet lisääntyisivät. Ne ovat Jyväskylässä liian alhaisia.
Pitkän linjan suunnittelua
-Kaikki lähtee jo maankäytön suunnittelusta. Me painotamme yleiskaavassa sitä, että täydennysrakentaminen sijoittuu joukkoliikennereittien varrelle, ja sitä kautta saadaan lisää potentiaalisia Linkkien käyttäjiä.
Enemmän asiakkaita tarkoittaa lisää lipputuloja, ja se voi poikia myös lisää Linkki-vuoroja.
Timo Koivisto myöntää, että hän ei ole kovin hyvä esimerkki joukkoliikenteen käyttäjänä. Säynätsalossa asuvan perheenisän velvollisuuksia ja kaupunginisän virkatehtäviä on hankala sovittaa Linkkien aikatauluihin.
- Aivan liian harvoin tulee käytettyä linja-autoa. Menen töihin henkilöautolla, koska pari kertaa päivässä täytyy koukata päiväkodin kautta, eikä se oikein onnistu muutoin kuin omalla autolla.
Timo Koivisto nauraa, kuinka poikasena bussilipun ostaminen jännitti ja kolikot polttivat kädessä. Linkin ratissa on tällä kertaa tuttu kuljettaja, hänen serkkunsa Kalle Sumelles.
Koivisto kuuluu sukupolveen, jota ei kyyditelty nuorena ovelta ovelle. Oli itsestäänselvää, että Pirkkalasta mentiin bussilla Tampereelle harrastuksiin ja huvituksiin. Asuessaan Helsingissä hän käytti ahkerasti julkisia kulkuvälineitä, koska se oli helppoa eikä pysäkillä tarvinnut odotella pitkään.
Pääkaupungin volyymeihin ei Jyväskylässä päästä, mutta vuorotiheys on yksi asia, johon Koivisto toivoo parannusta.
- Vuorotiheys on mielestäni tärkein tekijä, jolla saadaan nostettua joukkoliikenteen matkustajamääriä. Jotta useampi luopuisi oman auton käytöstä, myös siirtyminen kaupunginosien välillä olisi saatava nopeammaksi.
Liikenteen sujuvuuteen voidaan vaikuttaa teknisillä toimenpiteillä. Matkanteko nopeutuu jo tänä kesänä, kun linja-autoille avautuu etuajo-oikeus liikennevaloissa.
Uusi hinnoittelu on tervetullut
Kauan kaivattu valtakunnallinen lippu- ja maksujärjestelmän uudistus astui voimaan Jyväskylässä kesäkuun alussa. Timo Koivisto liputtaa hintojen laskun puolesta. Kertalippujen halpeneminen ja lastenlipun yläikärajan nosto madaltavat Linkin kynnystä.
- Lippujen hintojen alennukset ovat oleellisia ja konkreettisia signaaleja. Ne edistävät ajatusta siitä, että joukkoliikenne on kakkosauto. Jos lapset oppisivat käyttämän joukkoliikennettä, sillä voisi olla kauaskantoisia vaikutuksia.
Linkin kyydissä Timo Koivistoa jututti Linkki-blogiin Mervi Varonen.