Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Kaupunginjohtaja Koivisto haluaa lisää väkeä Linkkien kyytiin

Vihreät Linkit erottuvat edukseen Jyväskylän katukuvassa, myös kaupunginjohtaja Timo Koiviston mielestä.

- Ilme on nyt raikas ja pirteä. On tärkeää joukkoliikenteen imagolle, että uusittu kalusto näyttää hyvältä ja linja-autoissa on mukava matkustaa.

Ulkoasun puunaus on kuitenkin vain yksi rakennuspalikka joukkoliikenteen järjestämisessä. Jyväskylän kaupungin päätöksillä on iso vaikutus siihen, mihin suuntaan Linkkien tie vie tänään ja tulevaisuudessa.

- Kaupungilla on tosi tärkeä rooli joukkoliikenteen edistämisessä. Teemme kaikkemme, jotta sekä kevyen- että joukkoliikenteen matkatapaosuudet lisääntyisivät. Ne ovat Jyväskylässä liian alhaisia.

Pitkän linjan suunnittelua

-Kaikki lähtee jo maankäytön suunnittelusta. Me painotamme yleiskaavassa sitä, että täydennysrakentaminen sijoittuu joukkoliikennereittien varrelle, ja sitä kautta saadaan lisää potentiaalisia Linkkien käyttäjiä.

Enemmän asiakkaita tarkoittaa lisää lipputuloja, ja se voi poikia myös lisää Linkki-vuoroja.

Timo Koivisto myöntää, että hän ei ole kovin hyvä esimerkki joukkoliikenteen käyttäjänä. Säynätsalossa asuvan perheenisän velvollisuuksia ja kaupunginisän virkatehtäviä on hankala sovittaa Linkkien aikatauluihin.

- Aivan liian harvoin tulee käytettyä linja-autoa. Menen töihin henkilöautolla, koska pari kertaa päivässä täytyy koukata päiväkodin kautta, eikä se oikein onnistu muutoin kuin omalla autolla.


Timo Koivisto nauraa, kuinka poikasena bussilipun ostaminen jännitti ja kolikot polttivat kädessä. Linkin ratissa on tällä kertaa tuttu kuljettaja, hänen serkkunsa Kalle Sumelles.

Koivisto kuuluu sukupolveen, jota ei kyyditelty nuorena ovelta ovelle. Oli itsestäänselvää, että Pirkkalasta mentiin bussilla Tampereelle harrastuksiin ja huvituksiin. Asuessaan Helsingissä hän käytti ahkerasti julkisia kulkuvälineitä, koska se oli helppoa eikä pysäkillä tarvinnut odotella pitkään.

Pääkaupungin volyymeihin ei Jyväskylässä päästä, mutta vuorotiheys on yksi asia, johon Koivisto toivoo parannusta.

- Vuorotiheys on mielestäni tärkein tekijä, jolla saadaan nostettua joukkoliikenteen matkustajamääriä. Jotta useampi luopuisi oman auton käytöstä, myös siirtyminen kaupunginosien välillä olisi saatava nopeammaksi.

Liikenteen sujuvuuteen voidaan vaikuttaa teknisillä toimenpiteillä. Matkanteko nopeutuu jo tänä kesänä, kun linja-autoille avautuu etuajo-oikeus liikennevaloissa.

Uusi hinnoittelu on tervetullut

Kauan kaivattu valtakunnallinen lippu- ja maksujärjestelmän uudistus astui voimaan Jyväskylässä kesäkuun alussa. Timo Koivisto liputtaa hintojen laskun puolesta. Kertalippujen halpeneminen ja lastenlipun yläikärajan nosto madaltavat Linkin kynnystä.

- Lippujen hintojen alennukset ovat oleellisia ja konkreettisia signaaleja. Ne edistävät ajatusta siitä, että joukkoliikenne on kakkosauto. Jos lapset oppisivat käyttämän joukkoliikennettä, sillä voisi olla kauaskantoisia vaikutuksia.


Linkin kyydissä Timo Koivistoa jututti Linkki-blogiin Mervi Varonen.

3.6.2015Kristiina Pentikäinen

Kommentit (6 kommenttia)

Kirjoittaja
Viesti
Vierailija03.06.2015 21:022 vuotta sitten

Hinnoittelussa vain unohdettiin liikuntarajoitteiset, vammaiset yms. jotka on ennenaikaisesti eläkkeellä eli pysyvällä sairaseläkkeellä. Ei se sairaseläke ole suurensuuri, joten ale-hinta kelpaisi, normaaliin eläkeikään on meillä monella vielä runsaasti vuosia.

Sairaseläkeläisetkin pystyvät pitkälti käyttämään samoja alennusaikoja kuin seniori matkustajat.

Mutta meidät vain unohdettiin!!! Muu linja-autoliikenne antaa eläkekorttia vastaan aina alennuksen!

Terv. "pettynyt"

Kristiina Pentikäinen04.06.2015 16:592 vuotta sitten

Unohtamisesta ei ole kyse: erityisryhmille mahdollisesti myönnettävät etuudet vain tulevat käsittelyyn myöhemmässä vaiheessa, todennäköisesti tulevana syksynä. Ennen sitä on järkevää kerätä tietoa ja kokemuksia uusista lipputuotteista sekä niiden kautta saatavista lipputulokertymistä.

Kypsähtänyt vierailija04.06.2015 23:012 vuotta sitten

Kyllä julkista liikennettä pitäisi ja kannattaisi suosia, MUTTA yhteydet eivät todellakaan ole riittäviä!!!

Viimeksi tänään otti aika raskaasti kupoliin, kun oli pakko mennä bussilla Jkl-Korpilahti (on edelleenkin osa Jyväskylää) -Jkl...

Työaikani tänään oli klo 10-16. Bussi lähti klo 8.00 ja olin perillä Korpilahdella klo 8.30. Työvuoroni alkuun siis aikaa "vain" 1,5 tuntia!! Seuraava bussi olisi lähtenyt klo 10.15 ja saapunut K-lahdelle klo 10.50 eli ei toimi!!

Entäs sitten takaisin päin? Edellinen yhteys lähti K-lahdelta klo 15 ja seuraava klo 16.50 ja perillä Jkl:ssä klo 17.30.

Summa summarum: kuusituntinen työpäiväni venähti surkeitten bussiyhteyksien takia aikavälille 8.00-17.30 (+2x15-20 min pyöräilyä/kävelyä kotoa Matkakeskukseen ja takaisin kotiin) = 10 tuntia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kohtuutonta!! Ja siinä lyhyt ja ytimekäs vastaus, miksi turvaudun vain pakon edessä julkisiin kulkuneuvoihin!!! Kotoa käsin Jkl:ssä kuljen kaikki alle 5 km:n matkat jalan tai pyöräillen, että kyse ei ole laiskuudesta... :D

Vierailija09.06.2015 11:202 vuotta sitten

Nuorisolipun lisäys/iän korotus oli hyvä! Ja ihan kiva että aikuistenkin edes hinnat vähän laskivat. Paino sanalla edes. Tosin matkakortin ostajalle yksittäisen matkan hinta näyttäisi nouseen. Kun aikaisemmin 40 matkan kortilla hinta oli n.1.8€ onkin se nyt yli 2.1€! Kertalipun hinta näköjään otettiin arvokortilla takaisin. Jos kaupunki todella haluaa että ihmiset käyttäisivät julkista enemmän hintojen pitää laskea vielä enemmän. Omalla autolla kulkeminen kun on niin paljon vaivattomampaa.

Kristiina Pentikäinen15.06.2015 15:332 vuotta sitten
Kypsähtänyt vierailija: Kuulostaa ikävältä, harmi että tarjolla olevat yhteydet ovat noin huonot. Korpilahden ja Jyväskylän välinen liikenne (linja 13M) on Keski-Suomen ELY-keskuksen hallinnoimaa ja kilpailuttamaa. Sitä liikennöidään toistaiseksi ELY-keskuksen tekemien määritysten mukaisesti, ja nykyinen sopimus on voimassa kevääseen 2016 saakka.   Jyväskylän seudun joukkoliikenne käy parhaillaan liikennöitsijän kanssa neuvotteluja siitä millä ehdoilla Waltti-lippujärjestelmä voitaisiin nopeammalla aikataululla ulottaa myös Korpilahden ja Laukaan suunnan (nykyinen sopimus voimassa vuoteen 2018) liikenteisiin. Myös eräitä teknisiä ongelmia pitää ratkoa, ennen kuin Waltti-lippuja päästään tarjoamaan niin Korpilahden kuin Laukaankin asukkaille. Tavoitteena on saada Jyväskylän seudun joukkoliikenteen koko toimivalta-alueelle (Jyväskylä – Muurame – Laukaa) yhtenäinen lippujärjestelmä.    Vierailija: Poistuvan lippujärjestelmän 40 matkan kortin edullisuus perustui Jyväskylän kaupungin maksamaan lipputukeen, joka kohdistettiin tiettyihin, vain jyväskyläläisille tarjolla olleisiin lipputuotteisiin. Uuden järjestelmän lipputuotteet ovat kaikkien hankittavissa ja mm. arvolipulla on hinnan ohella myös muita etuja (arvon voimassaoloaika 5 vuotta, mahdollisuus tehdä eri pituisia matkoja joustavasti, mahdollisuus maksaa myös toisen henkilön matkoja).   Jotta hintoja voidaan laskea nykyisistä, on ensin saatava tietoa joukkoliikenteen talouden toteutumisesta uudessa Waltti-lippujärjestelmässä. Jos matkamääriä saadaan lisättyä ja talous kehittyy suotuisasti, niin mikä ettei sillä olisi vaikutusta myös tulevaisuuden lippuhintoihin.
kyllästynyt linkin käyttäjä27.03.2016 14:241 vuosi sitten

Joukkoliikenteessä ei ole mielestäni järkeä ellei se ole nopeampi, kuin autolla kulkeminen. Itse joudun käyttämään linkkejä tikkakoski-keskusta välillä. Bussilla matka kestää odotteluineen ja kävelyineen tunnin kun autolla olisin puolessa tunnissa perillä toimiston edessä. Tämän takia siirryn käyttämään autoa kunhan siihen on madollisuus..

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua
ma 10-17 ja ti-pe 10-16

(7.8.-15.9. ma-pe 10-17,
puhelinpalvelu ma 10-17, ti-pe 10-16)

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114
https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/

Copyright © 2017 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Blogi » Kaupunginjohtaja Koivisto haluaa lisää väkeä Linkkien kyytiin