Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Värikkäiden vaiheiden jälkeen Jyväskylän Liikenne Oy jatkaa paikallisliikenteen hoitamista

Jyväskylän kaupungin paikallisliikenne kilpailutettiin muiden keskisuurten kaupunkien tavoin viime syksynä.

Kilpailun voittajan Onnibus Oy:n omistus muuttui kevään aikana, kun yhtiön pääomistajaksi tuli skotlantilainen linja-autoalalla omaisuutensa luonut Sir Brian Souter. Uusi pääomistaja halusi luopua Jyväskylän sopimuksista, koska hänen varsinainen kiinnostuksen kohteensa Suomessa on kaupunkien välinen pikavuoroliikenne.


Jaakko Raunio, taustaseinällä Jyväskylän Liikenteen entisiä ja edesmenneitä johtajia.

Nopeiden neuvottelujen jälkeen yrityskauppa tehtiinkin maaliskuussa ja Jyväskylän Liikenne Oy sai kaikki Jyväskylän paikallisliikenteen sopimusliikenteet hoitoonsa. Tämä oli todella suuri helpotus koko henkilökunnan kannalta, kun vuoden vaihteessa annetut irtisanomisilmoitukset voitiin perua.

Uutta kalustoa ja kuljettajien koulutusta

Uuden hienon käänteen jälkeen aloitettiin heti valmistelut liikenteen aloittamiseksi. Uusia linja-autoja tilattiin 33 kappaletta. Tämä on suurin yksittäinen autoinvestointi Jyväskylän Liikenteen historiassa. Heti aloitettiin myös käytetyn linja-autokaluston maalaus uusiin vihreisiin väreihin.

Viikolla 22 aloitettiin kuljettajien uutta linja-autokalustoa ja uutta sopimusta koskeva koulutus. Koulutusta jatketaan juhannuksen jälkeen tarpeen mukaan, jos rahastus- ja lippujärjestelmässä tapahtuu merkittäviä uudistuksia heti 1.7. alkaen.

Yhteisenä tavoitteena joukkoliikenteen kehittäminen

Olemme tehneet Jyväskylän kaupungin ja ympäristökuntien kanssa yhteistyötä usean vuosikymmenen ajan. Olemme valmiita jatkamaan vähintään yhtä hyvää yhteistyötä seuraavan sopimuskauden ajan eli seuraavat 5–10 vuotta.

On hienoa, että Jyväskylän kaupunki on lähtenyt suurella innolla kehittämään joukkoliikennettä. Yhteinen tavoitteemme on luonnollisesti, että saamme matkustajamäärät selvään kasvuun ja pystymme lisäämään palvelua sekä luomaan uutta liikennettä.

Jaakko Raunio

Kirjoittaja työskentelee toimitusjohtajana pitkään paikallisliikenteen liikennöintiä hoitaneessa Jyväskylän Liikenne Oy:ssä.
27.5.2014Kristiina Pentikäinen

Kommentit (9 kommenttia)

Kirjoittaja
Viesti
Vierailija30.05.2014 16:463 vuotta sitten

Hienoa, mutta toivottavasti lippujen hinnat oikeasti laskevat, muuten kova pettymys. Esim Tampere 2,70€ ja Turku muistaakseni 2,60€ ja siirtoaikaakin 2 tuntia, joten tässä iso iso ero näin suurien kaupunkien vertailussa, hinnat siis alas ja siirtoaikaa 2 tuntia niin kannatavuus noudee...

Vierailija31.05.2014 08:583 vuotta sitten

Hiljattain eräästä edellisenkin kommentoijan mainitsemasta kaupungista Jyväskylään muuttaneena täytyy todeta, että paljon on tehtävää. Tällä hetkellä Jyväskylän julkinen liikenne on täysin ala-arvoista: vuoroja kulkee lähinnä vain klo 8-18 välillä ARKISIN, reitit ovat suppeita ja matkustaminen todella kallista. Ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen, kun tilanne valkeni minulle... En olisi ikinä uskonut, että nuorekkaana opiskelijakaupunkina itseään markkinoivan Jyväskylän julkinen liikenne on näinkin naurettavaa!

Vierailija12.06.2014 11:443 vuotta sitten

Jos uusista hinnoista 1.7. alkaen on jo tehty päätös, mikseivät ne ole näkyvillä "Liput ja hinnat"-sivulla? Vaikka hinnoista oltaisiinkin jo uutisoitu, tärkeintä olisi, että ihmiset tietäisivät aina mistä oikean hinnan löytää - virallisilta kotisivuilta.

PS. Sivuilla on todella hieno ja simppeli yleisilme. Tsemppiä jatkoon! :)

Kristiina Pentikäinen23.06.2014 17:423 vuotta sitten

Hei,

kiitokset hyvistä palautteista, pistetään kehittämisideat korvan taakse! Hintojen osalta voisi todeta, että jos yhä useampi asukas saadaan kulkemaan Linkillä edes osa päivittäisistä matkoista, sitä paremmat mahdollisuudet hintoja on alentaa tulevaisuudessa.

Tehtävää joukkoliikenteen kehittämisessä riittää, mutta malttiakin vaaditaan: kaikkea ei voi suunnitella uusiksi tai saada kerralla valmiiksi. Iloitaan nyt hetki uusista ja uudistetuista, vihreistä Linkeistä, joita on Suomen upeimmiksikin on kehuttu, ja ryhdytään sen jälkeen jatkokehitystyöhön!

Uusia 9.6. päätettyjä hintoja ei laiteta vielä Liput ja hinnat -sivulle näkyviin, koska voimaantulo lykkääntyi valtakunnallisen, uuden lippu- ja maksujärjestelmän valmistumiseen liittyvän viivästyksen vuoksi. Nyt esillä ovat entiset ja toistaiseksi voimassa olevat hinnat. Kerromme uusista hinnoista ja uusien lipputuotteiden käyttöönotosta heti, kun tarkka ajankohta on selvillä.

 

Vierailija28.07.2014 10:393 vuotta sitten

Haloo, onko siellä Linkki-toimistossa ketään paikalla? Talviaikataulut tulevat voimaan kahden viikon päästä, mutta missään ei näy tiedon muruakaan. Muut kaupungit ovat julkaisseet tulevat aikataulut jo hyvissä ajoin, ja muutenkin päivittävät sivujaan lähes päivittäin. Jos kehutaan että täällä tehdään suomen parasta joukkoliikennettä, ei varmaan kannattaisi pitää neljän viikon täydellistä hiljaisuutta.

Kristiina Pentikäinen31.07.2014 15:562 vuotta sitten

Hei!

Hei!

Talviaikataulu löytyy pdf-muotoisena täältä: http://linkki.jyvaskyla.fi/aikataulu. Painetut aikataulujulkaisut jaetaan tavan mukaan elokuussa myös kaikkiin koteihin.

Kiva, että seuraat päivityksiämme - ne kyllä tiuhenevat syksyä kohden. Toimintamme käynnistysvaihe osui kesä-heinäkuulle ja lomakausi verotti hieman resursseja. Näillä näppäimillä olemme kuitenkin täydessä vahvuudessa ja voimme taas keskittyä muidenkin kuin kaikkein kiireellisimpien asioiden hoitamiseen!

Vierailija25.04.2015 13:482 vuotta sitten

Jyväskylässä on kalleimmat kertaliput koko Suomessa ja linja-autovuorot todella harvassa. Esim 3km:n päässä kaupungista Kortepohjan alueella ei ole sunnuntaivuoroja kuin kerran tunnissa ja vasta klo 10 jälkeen. Olisi erittäin tervetullutta saada edes kerran lukea PERUSTELUT kohtuuttoman kalliille lippujen hinnoille? Kiitos jo etukäteen perustelujen kirjoittamisesta.

Vierailija03.12.2015 20:571 vuosi sitten

Edellisen vierailijan aiheelliseen kommenttiin, joka on kirjoitettu 7 kuukautta sitten, ei ole näköjään vastattu.

Paljon olisi parannettavaa reittien suunnittelussa ja aikatauluissa. Huvittavaa, kun Keljonkankaalla menee aamuisin aina kaksi bussia aivan peräkkäin esim. 16 ja 14 tai 16 ja 7. Ensimmäisenä ajava bussi poimii keljonkankaalaiset, joten Muuramesta ja Muuratsalosta tulijat joutuvat turhaan ajamaan pitempä reittiä.

Terveisin nimimerkki: En voi käyttää 45 min kestävää 16 kilometrin bussimatkaa lehden lukemiseen tai työsähköposteihin vastaamiseen matkapahoinvoinnin vuoksi. Autolla ajan sen 20 min., mutta käytä myös bussia. Lisäksi satunnaisesti bussia käyttävänä Waltti-kortti uudistuksen jälkeen matkani hinta nousi 50 snt. Olen tyytymätön.

Kirsti Pehkonen09.12.2015 08:401 vuosi sitten

Hei,

joukkoliikennettä koskevaa palautetta voi antaa sekä annettuja vastauksia selata palautejärjestelmän kautta osoitteessa www.jyvaskyla.fi/palaute

terveisin verkkotiedottaja Kirsti Pehkonen

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua
ma 10-17 ja ti-pe 10-16

(7.8.-15.9. ma-pe 10-17,
puhelinpalvelu ma 10-17, ti-pe 10-16)

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114
https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/

Copyright © 2017 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Blogi » Värikkäiden vaiheiden jälkeen Jyväskylän Liikenne Oy jatkaa paikallisliikenteen hoitamista