Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Jyväskylän seudun joukkoliikenne - fiksusti liikkeellä

Ne ovat vihreitä!

Miten Linkit saivat uuden ulkoasunsa? Suunnittelutiimin jäsen kertoo.

Kun saimme viime kesänä tehtäväksemme suunnitella Jyväskylän uudistuvan joukkoliikenteen ajoneuvojen ilmeen, olin innoissani kuin pikkupoika. Ensinnäkin pääsisimme tekemään jotain, minkä jotakuinkin jokainen jyväskyläläinen näkee joka päivä vuosien ajan. Toisaalta, kun itse kuljen verrattain usein työmatkojani linja-autolla, olisi mahtava päästä käyttämään oman työnsä tuloksia.

Toinen puoli asiassa oli tietysti, että koska joukkoliikenne koskettaa niin monia, niin myös kritiikkiä tulisi tulemaan. Olisi tietysti kamalaa mokata tällainen projekti täydellisesti, mutta voisiko niin oikeasti tapahtua? Graafinen suunnitteluhan on prosessi, ei arpapeliä, ja toimimalla huolellisesti ja yhteistyössä asiakkaan kanssa lopputuloksesta tulee aina asiakkaan näköinen. Ja niin tässäkin tapauksessa.


Linkin ilmeessä näkyy Lari Kemiläisen, Sofia Kariotin ja Seppo Haimakaisen käsien jälki.

Iloa ja erottuvuutta

Suunnittelun pohjalla ovat Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän seudun strategiset tavoitteet: Uusi joukkoliikenne olisi ekologisempaa kuin vanha ja se tulisi olemaan entistä ystävällisempää ja palvelevampaa. Kaupungin suunnittelijoilla ja päättäjillä oli halu antaa muutoksen näkyä myös linja-autojen ilmeessä: sen tulisi olla iloinen ja poiketa perinteisestä. Me siis luonnostelimme erilaisia iloisia ja leikkisiä ilmeitä, joissa ei käytetty streamline-viivoja eikä pyritty miellyttämään funktionalisteja. Lapset ja lapsenmieliset olivat enemmän mielessämme kuin kollegat ja kriitikot.

Niin myös asiakkaan mielessä: kun luonnoksista alettiin poimia parhaita jatkoon, mukana oli monenlaisia villejäkin ehdotuksia abstrakteista kuvioista kaskelotti-teemaan, eivätkä villeimmät suinkaan karsiutuneet ensimmäisinä.

Värikysymyskään ei ratkennut arpaa heittämällä tai hullun suunnittelijan päähänpistona. Ensimmäisenä pudotimme vaihtoehdoista pois valkoisen, koska toisaalta se ei olisi juuri tuonut muutosta nykyiseen ja toisaalta valkoisten talojen kaupungissa valkoiset autot erottuvat huonosti. Halusimme, että pysäkillä odottelija näkisi Linkin jo kaukaa ja että toiset autoilijat erottaisivat sen hyvin risteystilanteissa. Vihreä väri erottuu Jyväskylän valkoisesta, harmaasta tiilenpunaisesta ja empirekeltaisesta arkkitehtuurista hyvin ja viestii myös siitä, että kaupunki on elämää, ei rakennuksia.

Niinpä Linkkien kylkiin ei tullut myöskään arvostettuja arkkitehtonisia maamerkkejä. Sorry vaan, Alvar & co. Kun Jyvässeutua katsoo kartasta tai ilmakuvasta, niin maisemaa vihreyden keskelle ripottuu asuinalueita lämpäreinä, joita tiet sitten yhdistävät. Linja-auto on linkki, joka yhdistää koteja, kouluja, työpaikkoja ja harrastuspaikkoja, ja tätä ihmistä lähempänä olevaa arjen maisemaa Linkin ilme haluaa nostaa jalustalle.

Väritykselle oli tietenkin myös vaihtoehtoja. Mutta kun lähetimme yhden suunnittelijoista yhdeksi iltapäiväksi keräilemään matkustajien mielipiteitä paikallisliikenteen terminaalissa, niin hän palasi odotetun vastauksen kanssa: myös siellä “kansan ääni” puhui vihreän puolesta. Pikku vinkki pinkin vaihtoehdon toivojille – teille on tulossa silmäniloa Ouluun, missä linjuriautojen keulat maalataan kuulemma pinkeiksi.

Kotiseudun maisemat auton kupeisiin

Linja-autojen ilmeeseen oli tulossa myös yksi uusi muuttuja, joka meidän tuli ottaa huomioon: uusi joukkoliikennejärjestely antaa liikennöitsijälle mahdollisuuden myydä näkyvää mainostilaa ajoneuvoissaan. Näin kaikki liikenteen rahoitus ei tulisi suoraan kaupunkilaisten pussista, vaan liikenteen kannattavuutta voisi parantaa mainostuloilla. Mutta koska mainosten tulo autojen kylkiin saattaisi vaatia merkittävänkin siirtymäajan, ei ilmettä voinut tietenkään suunnitella sellaiseksi, että kyljissä on neliöittäin ammottavaa tyhjyyttä odottamassa mainostarraa.

Niinpä piirsimme Linkin kylkiin keskisuomalaista kumpuilevuutta ja maiseman syvyyttä, joka ainakin näin alppikylä Vaajakosken asukkaasta teki yleisilmeestä vielä kotiseutuhenkisemmän. Yksityiskohtana siellä pilkottaa Laajavuori, jota teininä katselin Jyväsjärven yli Väinölässä.

Kaiken kaikkiaan kotikaupunkini linja-autojen ilmeen suunnittelussa mukana oleminen osoittautui hyvin henkilökohtaiseksi matkaksi omaan suhteeseeni Jyväskylään ja sen asukkaisiin. Huomaan pitäväni Jyväskylästä enemmän ja ajattelevani sen tulevaisuutta valoisammin. Toivon omasta ja suunnittelutiimimme puolesta, että tämä pikku maisemateoksemme tuo iloa ja ihmetyksen aihetta kaikille vauvasta vaariin!

Lari Kemiläinen

Kirjoittaja on art director jyväskyläläisessä mainonta- ja markkinointiviestintätoimisto Zeniitissä.

15.5.2014Kristiina Pentikäinen

Järjestäjä, liikennöitsijä ja päätöksenteko

 Linkki-palvelupiste
paikallisliikenteen asiakaspalvelua
ma 10-17 ja ti-pe 10-16

(7.8.-15.9. ma-pe 10-17,
puhelinpalvelu ma 10-17, ti-pe 10-16)

Asemakatu 7, Jyväskylä
p. 014 266 0114
https://s-asiointi.jkl.fi/eFeedback/

Copyright © 2017 Jyväskylän kaupunki. Sivun alkuun

Linkki » Linkki » Blogi » Ne ovat vihreitä!